Hvorfor får jeg kvalme af mad?
Hej, jeg får kvalme af at tænke på mad, kigge på mad og spise det. Det startede med jeg bare ville få det lidt dårligt efter måltider, det udviklede sig så og nu kan jeg næsten ikke spise noget. Jeg får kvalme af tanken om mad, det er især slemt om morgenen. Jeg kan næsten ikke spise igennem dagen og det ender med jeg næsten kun spiser aftensmad. Jeg er ikke bange for mad, jeg elsker mad og jeg har det godt med min vægt og krop. Der kan gå en dag indtil jeg spiser et ordentligt måltid, og efter det måltid har jeg det virklig dårligt. Jeg begynde at være svimmel, være træt og mine følelser er over det hele. Jeg kan ikke hænge sammen uden mad, men jeg kan simpelthen bare ikke få mig selv til at spise. Bare tanken om mad nu giver mig kvalme. Hvad skal jeg gøre?

Kære Sofie,
Det lyder rigtig ubehageligt at du er begyndt at få kvalme bare ved tanken over mad, og at du næsten slet ikke kan spise. Som du også skriver, bliver du svimmel og træt når du ikke spiser, og det er slet ikke sundt.
Det kan være svært at bryde en ond cirkel, og man få forstærket sin kvalme, når man ikke spiser, så det bliver endnu sværere at komme i gang med at spise. Når du har det sådan, så kan det være en god ide at spise små hyppige måltider, så du ikke også får kvalme fordi du spiser et kæmpe måltid efter at have holdt en lang ”spisepause”. Jeg synes du skal tale med dine forældre og din læge om din kvalme og din manglende lyst til at spise, så de kan hjælpe dig med at bryde den onde cirkel og så du kan igen kan blive glad ved tanken om mad igen.
Pøj pøj
Mvh
Trine, læge