Hvorfor
brevkassespørgsmål af
Amalie
14 år
Hej cyberhus jeg vil gerne spørger om.....
Jeg onenerede her forleden med en tampon, (har ik mens men min søster har)
da jeg tog den ud var der lidt blod på, har i forvejen prøvet 2 gange at der var noget mørke rødt i mine Underbukser.
Ved ik helt om jeg har menstruation eller om jeg ik har det. 🩸🩸🩸Hjælp

Svar:
Hej Amalie,
Først og fremmest er det svært for mig at vurdere om, det er din menstruation der begynder eller om det skyldes noget andet ud fra det, du skriver.
Du skriver at du har onaneret med en tampon, og at der har været noget blod på den efterfølgende. Det kan skyldes mange ting, og en af dem er, at der kan være kommet nogle rifter i skeden, som gør at du har blødt på tamponen. Det er ganske ufarligt, og mange piger kan opleve at bløde ganske lidt de første gange, også de første gange de har sex.
Det er rigtig sundt at onanere, og det er en god måde som pige eller kvinde at lære sin krop at kende på samt finde ud af, hvad der føles dejligt for dig. Du kan fx forsøge med glidecreme næste gang du skal onanere for at gøre det mere behageligt for dig. Her skal du være opmærksom på, at en tampon suger væske til sig, og derfor kan det godt føles tørt, hvis du bruger en tampon. Du kan læse mere om onani for piger her.
Hvis du forsat skulle opleve at du bløder ved onani, vil jeg råde dig til at opsøge egen læge. Lægen kan give dig den rette form for råd og vejledning omkring, hvad du kan gøre for at undgå at bløde.
De bedste hilsner fra
Anja fra Cyberhus