Drømme bliver til virkelighed
brevkassespørgsmål af
Tim
14 år
Jeg oplever ofte at minen drømme bliver virkelig kan drømme at en af mine forældre vil fortælle mig noget. Og så når de gør det kan jeg sige at jeg vidste hvad de vil fortælle også andre ting oplever ting i drømme som nogle dage sener bliver virkelig også om steder jeg aldrig i livet har været før når så jeg kommer til stedet Kan jeg genkende det og fortælle på forhånd hvad der sker lige om lidt og så sker det. Det jeg vil vide er hvordan kan det lade sig gøre har altid haft det sådan men de sidste par år er det kun blevet ofter ar det sket

Svar:
Hej Tim
Jeg kan virkelig godt forstå at du undrer dig, for det er mildest talt også vildt at opleve det du beskriver. Det, du beskriver, kaldes ofte for præcognition eller forudsigende drømme. Fænomenet har optaget og forundret mennesker i årtusinder.
Vores hjerne fungerer faktisk lidt ligesom en computer. Det vil sige at alt indhold fra dine drømme, dine tanker og dine minder er lagret i din hjerne. Nogle af tingene kan du selv huske, og ved hvordan du finder frem fra din hukommelse, hvis du skal bruge dem. Andre er bare lagret uden at du selv er klar over det.
Nogle gange drømmer vi om ting der allerede fylder i vores bevidsthed. Så hvis du fx drømmer at dine forældre fortæller dig noget, som så går i opfyldelse, kan det skyldes at du drømte det, fordi det handlede om noget der allerede fyldte rigtig meget. Om et emne I allerede havde talt om, om noget du ønskede skulle ske, noget du var bange for skulle ske, eller lignende. På den måde kan drømmen være hjernens måde at arbejde med mulige ting der kan ske, som følge af et eller andet der har fyldt en del i tankerne. Og så vil nogle drømme helt naturligt også vise sig at gå i opfyldelse.
I forhold til det her med at komme et nyt sted, og så kunne genkende det, så handler det også om hjernens måde at gemme "data" Din hjerne gemmer alle minder, alle billeder du nogen sinde har set, alt hvad du nogen sinde har set eller hørt om et sted. Det kan både handle om alt information, der faktisk handler om præcis det sted, du står. Men det kan også handle om informationer om steder der minder rigtig meget om stedet. Så når du står et sted, og pludselig føler at du kan kende det, så kan det skyldes at din hjerne er så meget hurtigere end din bevidsthed, til at sammensætte alle de informationer, som allerede er gemt i din hjerne, på en måde der får det til at føles som om at du faktisk allerede har været der, eller at du i hvert fald kender stedet. Så et sted du eksempelvis har drømt om, så måske ikke præcis ud i din drøm, som du husker detnår du står på stedet. Men det ligner nok til at din hjerne fortæller dig at du står det samme sted.
Jeg ved godt det kan lyde meget kryptisk og mærkeligt, og i virkeligheden er der mange ting om hjernens måde at gemme oplysninger, om drømme og om vores bevidsthed om drømme, som vi ikke helt kan forklare endnu.
Det vigtigste må være at gøre det helt tydeligt at det du oplever er fuldstændig normalt, og noget som langt de fleste mennesker oplever.
Mange hilsner Pedro