Hvordan siger jeg det til min mor
brevkassespørgsmål af
Jh
14 år
hej jeg er en pige på 14 år men snart 15 år jeg ved ik hvordan jeg skal sige til min mor at jeg gerne ville drikke og ryge og tage snus og det vil min mor ik have jeg gøre men jeg vil godt og jeg har os røget lidt og drikket med mine venner men vil gerne sådan sige det til hende så vil høre om i har et godt svar til det

Svar:
Kære Jh
Jeg synes, at det lyder som en rigtig god idé at tale med din mor om det. Jeg tror, at der er mange unge i din alder, som prøver eller gør nogle ting, som de ikke fortæller deres forældre, og der kan være mange grunde til det. Man kan være nervøs for reaktionen eller bange for at få et nej, eller måske man bare ikke er vant til at tale med sine forældre om særlig mange ting. Det er ligesom ikke unormalt, at man har lidt hemmeligheder, men jeg tror, at der er nogle hemmeligheder, som kan være rigtig ubehagelige at gå med. Man kan få dårlig samvittighed, eller man kan være vildt nervøs hele tiden, fordi man er bange for at ens forældre finder ud af det, og det kan virkelig være hårdt i længden. Derfor tror jeg også, at det er meget bedre at få taget en snak om det, ligesom du gerne vil med din mor.
Jeg kan virkelig godt forstå, at det virker spændende at få lov at drikke, ryge og tage snus. Det lyder også til, at dine venner gør det, og jeg kan godt forstå, hvis det også giver dig lyst til at drikke og ryge, fordi man har ikke lyst til at være den eneste, som ikke gør noget, som alle de andre gør. Men jeg må også være ærlig og sige, at jeg også virkelig godt forstå din mor. Snus, rygning og alkohol er alle ting, som egentlige ikke er sunde for kroppen. Snus skader f.eks. virkelig ens tænder og tandkød, og rygning gør, at der er langt større chance for, at man f.eks. bliver syg med kræft eller syg i hjertet eller lungerne. Alkohol påvirker ens lever, og hvis man ikke kender sin grænse, så kan man virkelig komme galt afsted, hvis man bliver alt for fuld. De her ting nævner jeg ikke for at skræmme dig, men fordi jeg tænker, at det er vigtigt, at du ved, hvad det betyder for din krop at drikke, ryge og bruge snus, og fordi jeg tænker, om det måske også er derfor, at din mor måske ikke vil have, at du gør de her ting? Fordi hun er bekymret for dig, og fordi hun gerne vil passe på dig?
Men du er 14 og snart 15 år gammel, og derfor er du også på vej mod at blive voksen. Det betyder tit, at man har mere og mere lyst til selv at bestemme over ens eget liv, og derfor synes jeg, at det er vigtigt, at du fortæller din mor, at du gerne vil gøre de her ting, og at du fortæller hende hvorfor, så I forhåbentligt kan få en god snak omkring det. For da du er under 18 år, så har hun stadigvæk ansvar for dig, og derfor tror jeg, at du måske også skal indstille dig på, at din mor også har noget at skulle have sagt. Men måske hvis I får en snak om det, så kan I finde et kompromis, som I begge har det godt med? F.eks. aftaler et antal genstande du må drikke lige nu, når du tager til fest eller at du godt må drikke, så længe der er en voksen til at holde øje eller lignende?
Når man skal have sådan en snak, så tror jeg, at det er rigtig vigtigt, at I husker at lytte til hinanden, så I forhåbentligt bedre forstår, hvorfor I hver især tænker det, I tænker. Så hvis I kan blive enige om, at I begge skal lade den anden tale færdig, og at I ligesom skal forsøge at se tingene fra den andens vinkel, så håber og tror jeg, at I kan få en god snak om det her. Jeg håber, at mine ord og tanker kan hjælpe dig lidt på vej, og at du kan finde en god løsning på den her situation sammen med din mor.
Jeg ønsker dig alt det bedste!
Knus,
Amanda