Lejrskole - Slider på social energi

brevkassespørgsmål

Lejrskole - Slider på social energi

brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Oprettet 3 år 7 måneder siden

Jge skla på lejrskole om et par dage. På min skole tager man afsted hvert år. Sidste år magtede jeg ikke at være social 24/7. Jeg nærmest begravede mig i mine tanker og sad og skrev i en eller lejrskoledagbog vi havde fået udleveret. Jeg havde det underlligt dårligt. Da vi kom hjem og jeg var opladt, fik jeg at vide at jeg talte i gåder og var underlig i løbet af lejrskolen. Jeg er bange for at det samme sker i år. Nok har jeg udviklet mig, men jeg føler at det kun er blevet værre. Efter en skoledag kan jeg være helt udkørt. Når jeg er på lejrskole er jeg også meget bange for at fejle. Hvis gør det mindste forkert får jeg det dårligt. Jeg får en klump i halsen, og får lyst til bare begrave mig i mine tanker.

Jeg er lidt splittet omkring det. For jeg ved at jeg ikke kan være social 24/7, men det ville gøre godt at jeg slap for at få det dårligt.

Svar:

Hej anonym

Jeg kan sagtens sætte mig ind i de tanker, følelser og måske endda bekrymringer, som du har omkring det, at skulle afsted på lejrskole. På en lejrskole er man ofte tæt sammen med andre mennesker og det kan hurtigt blive meget intenst. Det kan derfor være svært, at trække sig hvis og når man skulle få brug for det. Alt dette kan for mange være en meget overvældende følelse, som kan komme til udtryk på mange forskellige måder. Nogen har ondt i maven en helt uge op til, at de skal afsted på lejrskolen, imens andre glæder sig helt vildt og nærmest ikke kan få nok. Din måde at reagere på er ved at trække dig ind i dig selv, og du får det underligt og dårligt i kroppen. Det er vigtigt at slå fast, at alle måder at reagere på er helt normale og helt reelle. Det er din krops måde at fortælle dig på, at der skal til at ske noget , som du ikke er vant til at gøre.

Du skriver derudover, at du ved, at du ikke kan være social 24/7. Til det vil jeg gerne slå fast, at det er de færreste mennekser, som kan være sociale alle døgnets 24 timer. Det at være social koster kræfter for rigtig mange menneser, da man er "på" på en helt anden måde, end hvis man bare er sig selv. Derfor er det også helt normalt, at være udmattet og udkørt efterfølgende,præcis som du selv skriver i din besked.

Jeg håber, at du kan bruge mit svar her i brevkassen til noget, og ikke mindst, at du får en rigtig god lejrtur. Jeg er sikker på, at det nok skal blive en rigtig god oplevelse, selvom du er usikker lige nu.

De venligste hilsner

Sara

SaraSs billede
Sara fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål