Sexlegetøj og forældre
brevkassespørgsmål af
Leif
16 år
Må forældre åbne pakken og se man har købt sexlegetøj, og bagefter kontakte butikken og sende det retur? Det er mine egne penge. Er det ikke brud på brevhemmeligheden?

Svar:
Hej Anonyme
Lad mig starte med at skrive, at det er helt normalt at have lyst til at udforske sex og onani, også med sexlegetøj.  Da du er 16 år, er det lovligt for en butik at sælge sexlegetøj, så den del er på plads.
Du spørger om dine forældre må åbne pakken og sende det retur til butik, selvom du selv har købt det. På den ene side er det som udgangspunkt ulovligt at åbne og læse andres post.  Uberettiget åbning og læsning af andres breve betragtes som krænkelse af privatlivets fred efter Straffelovens paragraf 263. Det er derfor et brud på brevhemmeligheden, hvis andre åbner din post.
Samtidig er du stadig under 18 år, hvilket betyder at dine forældre strengt taget kan bestemme hvem du må modtage breve og pakker fra. Så længe du er under 18 år, er du under deres forældremyndighed. Det betyder, at de kan træffe bestemmelser om alle personlige valg fx uddannelse, påklædning, hvem må du komme sammen med, og også om du må modtage sexlegetøj. Deres beslutninger skal selvfølgelig ske udfra dine interesser og behov. Det som også kaldes barnets tarv.
Hvis dine forældre forlanger at få åbnet dine pakker, er det måske for at beskytte dig og drage omsorg for dig. På den ene side kan det for dig føles som et krænkende overgreb i forhold til dit privatliv. På den anden side set med dine forældres øjne, kan det være en handling for at tage vare på dig og din udvikling mod at blive voksent og modent menneske.
Hvis du gerne vil undgå at dine forældre får adgang til dine pakker eller post, så kan du evt. få pakken leveret til postbox eller selv afhente den i relevant postbutik tæt på din adresse. Så kommer du udenom din bekymring for, om de kigger i dine pakker.
Så der er faktisk ikke et helt enkelt svar, og det bedste råd jeg kan give er at du tager en snak med dine forældre om hvor grænsen går, så du kan bestemme selv samtidig med at de føler at de kan passe på dig, som de gerne vil.
Du er helt sikkert ikke alene om at have den slags konflikt med dine forældre, så måske kunne du prøve at snakke med dine kammerater, om hvad de tænker om det, og om de også oplever at deres forældre kigger i posten.
Håber du fik svar på dit spørgsmål. Hvis der er noget du har brug for at skrive mere om, er du velkommen igen.
De bedste hilsner fra Lærke