Hvordan fortæller jeg mine forældre at jeg ryger e cig/vape
brevkassespørgsmål af
Rasmus
18 år
Hej
For et halvt år siden fandt mine forældre ud af at jeg røg smøger. De blev ikke rigtig sure på mig, og sagde egentlig bare til mig at det var dumt. De havde trods alt selv gjort det engang. Jeg fik bildt dem ind at det var noget jeg kun gjorde til fester hvis der var andre der havde, og at jeg ikke selv havde købt smøger. Da jeg blev 18 for nogle måneder siden, valgte jeg at jeg ville stoppe med at ryge smøger, ved at skifte til en e cig. Det gik fint de første 2 måneder, hvor jeg bl.a. gjorde det inde på mit værelse, da jeg selv lagde mærke til, at man faktisk ikke kunne lugte det efter enkelte minutter. I sidste uge købte jeg så en ny e-juice, hvor jeg ikke tænkte videre over at den havde en stærkere duft. Min far opdagede at der duftede af slik inde på mit værelse, og jeg insisterede på at jeg ikke vidste hvad det var. Dagen efter gjorde jeg det eksklusivt ud ad vinduet, når jeg vidste at de ikke ville kunne se det. På en eller anden måde blev det stadig muligt for min far at lugte det. Jeg er nu der hvor jeg ikke kan finde på en forklaring andet end "det ved jeg ikke" så jeg bliver nok nødt til at fortælle dem det. Hvordan gør jeg det på en måde hvor de ikke bliver sure på mig?
På forhånd tak for svaret

Svar:
Hej Rasmus
Jeg kan godt forstå du gerne vil have et godt råd eller to til hvordan du får fortalt at du ryger. Jeg er ikke sikker på at det der gode råd, der har garanti for at virke, det findes?
Nogle gange kommer man til at gøre andre mennesker kede af det, skuffede eller sure. Det er bare en del af livet.   Du er voksen, og du har truffet en beslutning om at ryge. Måske bliver dine forældre sure over at du ryger, men hvis du føler at det er det rigtige valg for dig, skal du selvfølgelig stå ved det.  Hvis dine forældre synes det er en dum idé, tænker jeg ikke du kan få det fortalt på en måde, der får dem til at tænke anderledes om det.
Jeg hæfter mig ved at du fortæller at de ikke blev sure, da de, tidligere, opdagede at du røg. Hvordan kan det være du tænker, at det vil være anderledes den her gang?
Når din far flere gange spørger, lyder det, for mig, som om at han allerede VED at du ryger, men bliver ved med at spørge for at give dig muligheden for at være ærlig.
Dine forældre vil nok blive ved med at synes at det er en dårlig idé, at du ryger. Men de lyder også som forældre der accepterer, at dine valg er dine valg. Jeg tænker de bare vil sætte pris på at du er ærlig. Det må også være vildt frustrerende for dig at skulle være "på vagt" hele tiden, så jeg kan godt forstå du bare gerne vil have det fortalt.
Som sagt, tænker jeg ikke det er en bestemt måde at sige det på. Jeg tænker det vigtigste er at du siger det som det er. Du kan jo fortælle at du har været bange for at gøre dem sure eller kede af det, og at det er derfor at du ikke har kunnet få dig selv til at sige noget. Men at du har brug for at de ved det, så I kan være ærlige overfor hinanden. Så du kan være dig selv, og ikke føle at du skal skjule den side af din hverdag.
Bliver de så sure... måske? Måske reagerer de helt ligesom sidst. Sådan på lang sigt er jeg sikker på, at de bliver glade for at du er ærlig, og viser dem den tillid, at du tør fortælle dem om noget du ved, de ikke synes er vildt fedt.
Jeg ved godt jeg ikke lige kunne give dig et råd til hvordan du, med garanti, undgår at gøre dem sure. Men jeg håber du alligevel kan bruge mine tanker, når du hopper ud i det og fortæller dem sandheden.
De bedste hilsner Lukas