Har selvmordstanker og vil gerne tage piller
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej, jeg er en pige på 14 år.
Jeg går vær gang I seng, med lys tændt, med følelsen af at nogen kigger på mig når jeg sover, eller ligger med ryggen til mit store værelse. Jeg er meget paranoid, og ser tit ting som er meget traumatiserende. Jeg har researchet lidt, og kan ikke finde et diskret svar på hvad grunden til det kunne være. Please hjælp, det er uhyggeligt og vil gerne kunne gå i seng uden frygten om at nogen er på mit værelse om aftenen.

Svar:
Kære du
Jeg kan godt forstå, du synes det er uhyggeligt, for det er ikke rart at have følelsen af at nogen kigger, hver gang man ligger sig i sin seng. De fleste ville blive virkelig bange.
Når den her fornemmelse fylder så meget, og du hele tiden oplever paranoia, og at se traumatiske ting, kan jeg godt forstå, at tanker om selvmord dukker op. Det sker for mange mennesker, hvis det der er svært bliver uoverskueligt at finde en løsning på.
Men jeg er faktisk sikker på at der er en løsning, som er meget bedre end piller. En løsning hvor du kan blive i livet, og blive i et liv, hvor paranoia ikke fylder.
Du fortæller at du har kigget på nettet, men ikke har kunnet finde svar på, hvorfor du har det sådan. Der findes også virkelig mange mulige årsager, men for at finde ud af, hvorfor det lige præcis sker for dig, er der brug for at snakke med nogen om det du oplever.
At føle sig forfulgt, hele tiden er virkelig modbydelig. For at finde en løsning er det vigtigt at finde ud af hvorfor den her følelse fylder så meget hos dig.Måske skyldes det ting du har oplevet? Det vil i hvert fald være helt naturligt. Hvis man har oplevet ting, hvor kroppen har været i alarmberedskab, så kan den her følelse, af at skulle være på vagt, sætte sig fast i kroppen, så man hele tiden føler at der er fare. Den følelse kan man lære kroppen at skrue ned for igen.
Det er bare sjældent noget man kan klare helt alene. Først skal man finde ud af hvad det handler om, og så er det også rigtig godt at få gode redskaber til at "slukke" for følelsen, når den kommer.
Har du talt med dine forældre om hvordan du har det? En lærer på din skole, eller en anden voksen, som du er tryg ved? Måske ville det være godt at snakke med din læge om at få noget hjælp til de her tanker. Der er mange muligheder for hjælp, og første skridt er at række ud, og fortælle om hvad det er du oplever. Du kan også komme forbi vores chat- eller SMS rådgivningen, og sætte flere ord på det du oplever. Sammen med rådgiveren, kan du måske blive lidt klogere på hvad det handler om, men også finde ud af hvordan du får mere hjælp.
En ting er sikkert. Hjælpen findes og du kan få det bedre. Jeg håber du vil prøve at række ud efter mere hjælp.
Mange hilsner Tanja