Min bedste ven er forelsket i mig
brevkassespørgsmål af
Marie
16 år
Hej
Jeg er en pige på 16. Min bedste ven på min skole er vildt forelsket i mig, men jeg har slet ikke de samme følelser.. Jeg kan snakke med ham om alt og han er altid til rådighed når jeg har brug for ham, og det samme omvendt. Han snakker med alle hans venner omkring mig men aldrig dårligt. Der går rygter på skolen om at jeg leger med hans følelser, fordi jeg godt ved at han har haft følelser for mig hele tiden, men han har samtidig godt vidst at de ikke var gengældt. Dog er vi sammen 24/7 i skolen og efter skole. Vi skriver hele tiden sammen og facetimer også rigtig tit. Han har den sidste uges tid (hvor jeg ikke har været i skole) holdt afstand fra mig fordi han fortæller at han har været helt knust. I går da vi var sammen og han var mega stiv fortalte han mig at han har fundet ud af med sig selv at han hellere vil være venner med mig end slet ikke at have mig i hans liv. Men mit spørgsmål er, at jeg ved at det bedste for ham er at jeg er ude af hans liv.. han fortæller mig at han aldrig er så glad som når han er sammen med mig, men når vi ikke er sammen længere, så bliver han helt knust over at tænke på mig. Det er for mig hjerteknusende at høre, og jeg var virkelig ked af det. Jeg ved han aldrig kan tage afstand fra mig, så skal jeg gøre det? Jeg ved han vil blive knust i starten, men det er jo kun i starten, er det ikke bare bedst for ham hvis jeg er ude af hans liv for det må jo være hårdt at bruge så meget tid med mig når han elsker mig på en anden måde end jeg elsker ham.. hvad skal jeg gøre? Jeg vil selv blive knust over at miste hans venskab, men jeg vil ham bare det bedste, og jeg kan ikke finde ud af hvad det bedste for ham er i denne her situation..

Svar:
Hej Marie
Øv, hvor er det svært, når følelserne bare ikke er gengældte, og et venskab er på spil.
Jeg kan sagtens forstå dit dilemma, og også sagtens følge din tankegang. Men jeg får også lyst til at spørge, hvordan du kan være så sikker på, at du ved hvad der er bedst for din ven?  Når jeg spørger på den måde er det fordi det lyder som om du er ved at træffe en beslutning på din vens vegne, som måske bør være din vens egen beslutning?
Du kan sagtens vælge at det er bedst at bryde helt med din ven, men så bør du måske gøre det fordi det er bedst for dig.
Jeg tror mange kender den der følelse af, at ville gøre det rigtige, og det er bedst for dem de holder af. Men hvordan kan man være sikker på, at man ved hvad der er bedst for andre? Vi har nok ofte tendens til at tage udgangspunkt i hvad vi selv ville synes var bedst, hvis vi stod i samme situation. Og det giver jo også rigtig god mening, men det fortæller ikke nødvendigvis sandheden om hvad der vil være bedst for andre.
Så mit svar, på dit spørgsmål, bliver at jeg ikke kan fortælle dig hvad der er bedst for din ven. Det tror jeg kun din ven kan vide. Måske har han faktisk gennemtænkt situationen, og føler sig oprigtigt sikker på, at det vil være bedst at have dig som ven? Måske vil det være det bedste for ham?
Du kan godt have ret i, at din ven ville have det bedst, hvis du er helt ude af hans liv. Jeg tror i hvert fald, at du har ret i, at det vil blive svært for ham, hvis I fortsætte som venner. Men måske er det det han allerede er begyndt at arbejde på, ved at skabe lidt afstand. Måske er det noget han er nødt til at gøre, lige nu. Måske kan I arbejde gennem det her, så I om noget tid ender et rigtig godt sted igen?
Hvad der ender med at ske, ved jeg ikke, og jeg ved heller ikke hvad der vil bedst at gøre. Men jeg er ret sikker på at du er nødt til at træffe den her beslutning, ud fra hvad der er bedst for dig. Det har du meget bedre chance for at finde det rigtige svar på.
Jeg krydser fingre for at I sammen finder en god løsning, der er bedst mulig for jer begge to.
De bedste hilsner Lukas