Hvordan fortræller jeg min ven jeg godt kan lide ham?
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej jeg er en “dreng”/Femboy der virkelig godt kan lide min ven mere end bare venner. Vi har kendt hinanden i 3 år og jeg tror at jeg er begyndt at få følelser for ham men jeg ved ik hvad jeg skal gøre jeg er bi men jeg ved ik om han er stright eller hvad han er pls hjælp mig

Svar:
Hej du
Det lyder som et svært dilemma, du står i, og jeg er glad for, at du havde modet til at skrive herind og spørge om hjælp.
Først og fremmest vil jeg gerne fortælle dig, at det er helt normalt at blive småforelsket i en ven. Venner er nogen, man er tryg ved, og som man kan være sig selv sammen med, ligesom man kan med en kæreste. Så der er i virkeligheden ikke langt mellem at være venner og kærester, og derfor kan man hurtigt blive forvirret over sine egne følelser. Forskellen er, om man har romantiske følelser, det vil sige, om man er seksuelt tiltrukket af den anden, og om man kan se sig selv skabe et liv og en fremtid med vedkommende. Hvis man ikke har dét, så er man måske blot blevet lidt forvirret over sine følelser, fordi man holder meget af sin ven. Det kan være, at han giver dig tryghed og får dig til at føle dig glad og tilpas, men uden at du har egentlige romantiske følelser for ham. Det kan omvendt også godt være, at du er seksuelt tiltrukket af ham, men at du ikke kan se dig selv være i et forhold med ham.
Derfor tror jeg, at det kan være en god idé for dig at finde ud af, om du virkeligt er forelsket i din ven, eller om du "bare" rigtigt godt kan lide ham. Det tænker jeg, fordi det er vigtigt, at du er sikker omkring dine følelser, inden du eventuelt deler dem med ham. Derudover kan det også være rart for dig at finde ud af, om han er straight, eller om han kunne være åben overfor et forhold med dig, inden du snakker med ham. Hvis det viser sig, at han er straight, så er der måske slet ikke nogen grund til at spekulere over, hvordan du har det med ham eller fortælle ham om det.
Derudover tror jeg, at det er vigtigt, at du overvejer konsekvenserne ved at fortælle ham om, hvordan du har det med ham. Det kan godt være, at han har det helt på samme måde. Men det kan også godt være, at han ikke har det sådan - og hvordan vil du mon have det med det? Hvad betyder det mon for jeres venskab? Det er svære og store spørgsmål, men måske har det noget at sige i forhold til, om det er det værd for dig at sætte jeres venskab på spil ved at fortælle ham om dine følelser.
Til sidst vil jeg gerne fortælle dig, at forelskelser kan være flygtige i ungdomsårene, og det er ikke alle forelskelser, man behøver gøre noget ved. Selvom de kan være enormt stærke, så kan de godt gå over med tiden, hvis man ikke gør noget ved dem. Du er stadig i starten af din ungdom, og du har massere af år endnu til at blive forelsket, til at give kærlighed, og til at udforske din egen seksualitet. Så selv hvis det ikke går med ham her, eller du vælger ikke at fortælle ham om det, så er der helt sikkert andre piger og drenge derude, som med glæde vil modtage din kærlighed - og hvor det måske ikke vil føles lige så kompliceret som nu.
Jeg sender et stort kram i din retning. Hvis du har flere eller andre spørgsmål, er du meget velkommen til at skrive herind igen.
De bedste hilsner
Marie