Mistet sex lyst?
brevkassespørgsmål af
Hh
17 år
Min kæreste og jeg har været sammen i lidt over 1 år. Vi plejede at have et aktivt sex liv. Men nu er det dødt. Jeg har mistet lysten fuldstændigt til at have sex. Ikke fordi jeg har mistet lysten til ham, men bare generelt. Min kæreste er også begyndt hele tiden at lægge op til det, som i hele tiden. Han skal hele tiden røre ved mig (seksuelt). Jeg er begyndt at synes at det er irreternede at han hele tiden skal tænke på sex, og røre ved mig seksuelt. Og jeg tror det er derfor jeg har mistet sex lysten, jeg ved det dog ikke helt. Også selvom jeg siger til ham at jeg synes det er irrerterende at han røre ved mig (seksuelt) og at jeg gerne vil have at han stopper med det. Så siger han undskyld, og så går der kort tid før han begynder at gøre det igen. Hvordan kan jeg få ham til at forstå det? Og hvorfor har jeg mistet sex lysten? Når jeg siger at han røre ved mig seksuelt, så rør han ved mine bryster, røv og ved skeden. Vi er begge 17 år.

Svar:
Kære du
Jeg kan virkelig godt forstå at du er frustreret over at din sexlyst er væk. Det er trods alt noget der er vigtigt i de fleste forhold.
Faktisk er det slet ikke så usædvanligt at lysten kan svinge. I starten har man måske lyst hele tiden, og på andre tidspunkter, når man har været sammen i noget tid, kan den svinge en del. Nogle gange være helt væk. Og det sker både for drenge og piger.
Ofte hænger sexlysten sammen med en lang række forskellige faktorer. Det kan selvfølgelig være ens kæreste. At man ikke længere tænder på sin kæreste, men ifølge det du skriver er det ikke sådan for dig.
Så kan der være andre faktorer i forholdet. Om man føler sig set og lyttet til. Om man føler sig elsket, eller om man føler at man er enige om hvor forholdet bevæger sig henad.
Det kan også være ting udenfor forholdet. Stress eller følelsemæssig pres fra arbejde, skole familie eller noget helt andet.
Sexlyst kræver for det meste overskud og energi, og derfor kan det også hurtigt være sexlysten det går ud over hvis man er lidt presset, på den ene eller den anden måde. Så måske skal du prøve at "undersøge" om der er noget i din hverdag der fylder negativt i øjeblikket. Hvis der er noget, og du kan finde en løsning på det, kan det samtidig være løsningen på din manglende sexlyst.
Nogle gange har man måske også bare brug for at genfinde glæden ved sin partner, for at finde sexlysten frem igen. Måske lave noget andet end det man lige plejer. Snakke om nogle andre ting end man plejer. Hvis man tit er indenfor, kan det være en god idé at lave noget sammen udenfor. Sådan vende tingene lidt på hovedet, og opdage nye sider ved kæresten, og måske også sig selv. Det kan også være med til at finde lysten frem igen.
Én ting er sikkert. Din kærestes måde at håndtere det hele på, giver dig kun mindre og mindre lyst. Det er helt naturligt. For når man ikke har lyst til at blive rørt på den måde, er det faktisk et lille overgreb du bliver udsat for hver gang han overskrider din grænse.
Det er rigtig godt at du allerede har fortalt ham at du ikke vil have det. Jeg tror du skal prøve igen, og gøre det helt tydeligt for ham at det han gør er et overgreb, og langt over grænsen. Sådan tænker jeg nemlig ikke selv at han tænker om det.
Forklar ham at din lyst forsvinder længere og længere væk, og at der kommer til at gå længere og længere tid før I skal lave noget som helst seksuelt sammen, for hver gang han tager på dig på den måde.
For din kæreste er sexlysten tydeligvis som den plejer at være, og derfor har han nok svært ved at forstå at han ikke kan "vække" din lyst ved at tage på dig. Men din reaktion er fuldstændig naturlig, og i stedet for at "tænde" dig, så "slukker" han faktisk mere og mere for dig. Jo mere han presser, jo mindre lyst vil du få. Måske kan du overveje at vise ham svaret her? Måske kan det hjælpe ham til at forstå?
Måske har I brug for at aftale, at der er sexfri zone i en periode? Ikke fordi du ikke har lyst til ham, men fordi du har brug for ro, til at genfinde lysten. Det sker ikke under pres. Hvis nu du ikke hele tiden skulle føle et pres for at du skal have lyst, men i stedet kan fokusere på ting som giver dig god energi lige nu. Ting du kan lave alene og med din kæreste som gør dig glad, og giver dig tryghed. Så kan sexlysten pludselig begynde at blomstre igen.
Jeg håber du/I finder en god løsning
Mange hilsner
Lasse