Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
Hvilken bøjle
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej jeg er en pige på 13 år som skal have bøjle jeg var til tandlægen og hun sagde at jeg skulle fordi jeg har 9 mm overbid som svare til at man ikke kan se mine undertænder. Hvilken bøjle kan jeg måske få?

Svar:
Hej
Tak for dit spørgsmål. jeg kan godt forstå, hvis du er spændt på, hvilken slags bøjle de kan finde på til dig.
For det første vil jeg sige til dig, at der er ikke nogen andre end dig selv (og dine forældre), der kan bestemme at du "skal" have bøjler på. Andre steder i verden, hvor der ikke er tandlæger eller hvor folk ikke kan betale for behandling, lever folk hele deres liv med 9 mm overbid. Det er ikke noget, man dør af. Så hvis du bare har fået at vide, at du "skal" have bøjle, så tænker jeg, at det vil være fornuftigt af dig at spørge hvorfor.
Kommunen "skal" give dig et tilbud, når du har 9 mm overbid. Men det er ikke det samme som at du skal tage imod tilbuddet.
Når du er 13 år og har så stort et overbid, så tænker jeg at du vil få tilbudt togskinner - i begge kæber. Og at det er en stor behandling, der kommer til at vare mindst 2 år. Og at du kommer til at skulle bruge elastikker eller får monteret "stænger" i siderne (til at flytte underkæben frem) i den sidste del af behandlingen. For overbid rettes normalt ved at underkæben føres frem. Du skal regne med at dit ansigt vil forandre sig - du vil få din hage mere frem. Du kan prøve at bide fortænderne sammen og så se dig i spejlet. Din hage kommer næsten så langt frem.
Der er også en mulighed for, at det kan være en aktivator. Det er en stor plastik-bøjle, som du selv kan tage af og på. Og som du skal bruge mest muligt både nat og dag. Og tit ender man så med togskinner til sidst.
Men det er faktisk ikke muligt for mig at svare på, fordi jeg ikke har set på dig og fordi jeg ikke er bøjletandlæge.
Jeg tænker, at det er en god ide at du spørger dig selv, om du gerne vil have rettet dine tænder. Måske kender du nogen, der har fået det og kan fortælle dig, hvordan det har været for dem. Måske har dine forældre fåret rettet tænder, da de var unge. Og hvis du gerne vil det, om du så er villig tll at gå med bøjler i mindst 2 år. Og efterbøjler i 2 år bagefter.
Og så tænker jeg, at hvis din bøjletandlæge ikke forklarer dig noget at dette på forhånd, så bør du spørge. Din bøjletandlæge skal kunne forklare dig, hvorfor det er en god ide at rette dine tænder - og hvad der eventuelt kan ske, hvis du siger nej.
Normalt skal du først have taget modeller af dine tænder og røntgenbilleder af dine kæber og dit hovede før tandlægen kan vurdere, hvilken behandling der er bedst for dig. Og normalt får man en samtale med tandlægen netop om det - før man skal igang.
Men husk, at det er dig, der bestemmer om du vil. Og hvis du ikke vil, så sig nej. Det er en rigtig dårlig ide at få bøjle på, hvis man ikke vil. Det ender altid med, at bøjletandlægen og forældrene og den unge bliver vrede på hinanden - og med at tænderne ikke bliver rettet godt.
Held og lykke med det.
Niels Hansen, tandlæge