Bange for jeg ikke kan få børn.
brevkassespørgsmål af
Ungkvinde20
20 år
Hey. Jeg er en ung kvinde på snart 21 og bor sammen med min forlovede som er 8 år ældre end jeg. Begge ønsker et barn i fremtiden nå ølkominen er bedre og fundet større lejlighed. Men problemet er at jeg er stor kvinde son veker 124kg og 170 høj.. jeg har uregelmæssigt menstruation ofte kan det være 40 dage forsinket hvis jeg heldig 10-20 dage. For et år siden var jeg 101 dag forsinket og var til lægen og fik cam op og hun mener jeg havde almenlige fine slimhinde og så videre og kan se jeg har æg men hun tror ikke jeg for ægløsning pågrubd sf stresss pga min vægt. Jeg er så nervøs for hun tog fejl og jeg slet ikke kan. Skal siges jeg ikke har taget nogeb form for beskyttelse i over 2 år hvis ikke mere og har aldrig været gravid en eneste gang.. her for tiden er jeg begyndtat få mrkeligt udflåd hele tiden! Det ikke sådan helt hvidt men det lidt hvidt vand agtigt og ødelægger mine trusser og lugter meget strækt af tissekone meb er tjekket og har ikke kønssygdomme. hvad tænker du der kan være galt? Hilsen en nervøs ung kvinde

Svar:
Hej med dig.
Tak for dit spørgsmål. Jeg kan forstå der er to ting som bekymrer dig. Om du kan have svært ved at få børn og desuden problemer med dit underliv nu og her.
Med hensyn til din frugtbarhed er det rigtigt, at det er lidt sværere at blive gravid når ens menstruationscyklus er uregelmæssig og man er lidt overvægtig, men det kan sagtens lykkedes og du er jo kun 21 år hvilket er en meget god ting i forhold til dine chancer for at blive gravid. Men chancerne er bedre hvis man har regelmæssig menstruation, da man da som regel også har regelmæssig æglæsning. Du har nok en chance for at få regelmæssig menstruation hvis du taber dig, men jeg ved godt det er lettere sagt end gjort.
Jeg tror ikke der er stor risiko for at du slet ikke kan få børn, som du skriver. Det kan måske blive lidt svært, men hvis det skulle være det, er der også meget hjælp at få fra fertilitetsklinikker, som kan rigtig mange ting. Jeg synes du skal prøve at tænke at det nok skal lykkedes. Det tror jeg. Og hvis ikke, så må I gå til jeres læge og så er der som sagt masser af hjælp at få.
Med hensyn til dine nuværende gener fra underlivet er det meget svært at vurdere uden undersøgelse. Det lyder dog ret fredeligt, selvom jeg selvfølgelig godt kan forstå det er generende. Man kan have forskellige ubalancer i underlivet som ikke har noget med kønssygdomme at gøre, f.eks. svampeinfektion eller specielle baktier der giver lugtgener (bakteriel vaginose). Du kan prøve at købe noget canesten creme eller stikpiller mod svamp, men hvis det ikke hjælper, synes jeg du skal gå til din læge.
Jeg håber du kan bruge mine svar.
Med venlig hilsen
Morten