jeg kom til at sende nudes til en under 15
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
jeg kom til at sende nudes til en under 15 det var min mening at sende det til min kærste jeg ville bare vide om det er ulovlig

Svar:
Hej med dig
Tak for dit spørgsmål.
Lovgivningen om, hvornår man må sende nudes til andre handler mest om, at det er ulovligt at videresende/dele andres billeder uden at de har givet lov
Alligevel kan der godt være problemer med at dele et nøgenbillede med en anden person:
1) Hvis personen ikke har sagt ok til at modtage det, så er det teknisk set blufærdighedskrænkelse. Man må eksempelvis ikke bare sende et billede af sin penis til en person, som ikke ønsker det. I nogle tilfælde kan det give en bøde på 5000 kroner.
2) Det er først, når man er 15 år, at man kan aftale at dele seksuelle billeder af kønsdele eller sex med hinanden. Det hedder 'kærestereglen'. Den har man lavet fordi mange unge ellers ville være skyldige i at dele børnepornografi, når de deler et billede med kæresten. Hvis man er under 15 år (den der er på billedet) må billedet ikke vise kønsdele eller sex - og modtageren må ikke have det liggende på sin telefon eller computer. Man må godt dele et billede i bar overkrop eller i undertøj eksempelvis men man må ikke vise kønsdele eller sex på billedet/videoen. Derfor er det en meget god idé at overveje kraftigt, hvad du sender til din kæreste, når du/i er under 15 år.
Jeg kan sagtens forstå det, hvis du tænker, at det er helt skørt, men loven er lavet for at den slags nudes ikke kommer til at lande i de forkerte hænder et sted på nettet, hvor det kan blive delt med en helt anden hensigt.
Håber du kan bruge svaret.
Med venlig hilsen Jonas