Hvad skal jeg gøre?

brevkassespørgsmål

Hvad skal jeg gøre?

brevkassespørgsmål af
Mille
13 år
Oprettet 5 år 4 uger siden

Hejsa.

Jeg har et lille problem, jeg gerne vil have svar på.

Jeg er gymnast, og går derfor i små nike pro shorts når jeg træner. Her på det sidste er min kønsdel dernede, begyndt at klø helt vildt.....jeg prøver at fokusere på noget andet, men det hjælper ikke! Det stopper ikke med at klø, og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre?

HJÆLP!!!!

Svar:

Hej Mille

Det lyder super ubehageligt med den kløe, og jeg kan godt forstå, at du gerne vil have hjælp til, hvad du skal gøre, så det vil jeg forsøge at give dig.

Du skriver, at du er gymnast, og jeg kan forestille mig, at kløen er ret generende og måske gør, at du har svært ved at koncentrer dig, når du er til træning. Når man er meget sportslig aktiv, så vil man ofte svede mere og måske også flere forskellige steder på kroppen end bare lige under armene. Det er eksempelvis meget normalt, at man kan svede på ryggen, mellem brysterne eller benene. Det er derfor også vigtigt, at man er ekstra opmærksom på at vaske kroppen grundigt, når man går i bad efter sport, så man får vasket bakterierne fra sveden væk. Det gælder også i forhold til at vaske sine kønsorganer, da manglende intimhygiejne ellers kan være skyld i eksempelvis dårlig lugt eller kløe. Hvis du ikke allerede gør det, så kan du derfor begynde at vaske dig godt i skridtet efter sport. Det kan du både gøre ved at skylle skriftet med lunken vand eller ved at bruge intimsæbe. Intimsæbe kan købes på apoteket eller i matas og kan fåes med eller uden parfume, så vær opmærksom på at vælge en unden parfume, da den ofte vil være mildere.

En anden ting du kan prøve at være opmærksom på, det er at få vasket dine shorts jævnligt. Der kan nemlig sætte sig mange bakterier i gammelt sportstøj, og derfor kan det måske være en ide at have flere par shorts du kan skifte mellem at bruge, så de kan nå at blive vasket inden du skal bruge dem igen. Er der ikke noget af det, der hjælper, så kan du også altid tage kontakt til din læge, som kan komme med gode råd til, hvad der skal gøres. Det kan måske være grænseoverskridende at tale med sin læge om den slags men tænk på, at det er din læges arbejde så han/hun har stået i den slags situationer masser af gange før.

Jeg håber du kan bruge mit svar, og håber du snart bliver fri for den trælse kløe.

De bedste hilsner

Maren

Marens billede
Maren fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål