Selvforsvar

brevkassespørgsmål

Selvforsvar

brevkassespørgsmål af
Fuck hjemly
17 år
Oprettet 5 år 1 måned siden

Hej med jer. Jeg Har gået på H idrætsefterskole, der var en basket kamp imellem H og E. H tabt til E. Efter kampen stod jeg sammen nogen venner udenfor og snakkede pludselig kom der en fra E som råbt hvem vil slås, han får øjnkontakt med mig og kommer direkt over til mig tager færdig min hals og slår ud efter mig jeg slog ham en gang i  hovedet, så  brækket Han næsen. dagen efter fik jeg af vide at jeg skulle pakke min ting og tag hjem  så vil jeg få svar om 2 dag. jeg måtte åbenbart ikke slå ham, så blev jeg smit ud

Svar:

Hej med dig

Øv, det lyder virkelig surt, at du er blevet smidt ud af din efterskole, og jeg kan godt forstå, hvis du er ked af og frustreret over situationen.

Generelt er det aldrig en god idé at løse ting med vold, men når man oplever, at et andet menneske krænker ens fysiske eller psykiske grænser, så er det helt naturligt, at man prøver at passe på sig selv gennem selvforsvar. Det er forskelligt, hvordan vores reaktionsmønstre er, når vi forsvarer os selv, og ofte er man måske heller ikke helt selv klar over, hvad man gør, fordi man handler intuitivt i situationen. Nogle vil handle passivt og eksmpelvis løbe væk eller dække ansigtet for at undgå skade mens andre modsat vil forsvare sig aktivt ved at forsøge at uskadeligøre angriberen eksempelvis gennem modangreb som slag eller ved af skabe fysisk afstand.

I forhold til den situation du beskriver, så var det selvfølgelig ikke ok, at drengen fra den anden efterskole kom over og tog fat i dig og slog ud efter dig. Det lyder i den grad til, at han overtrådte dine grænser, og jeg tror, at alle ville føle sig krænket i den situation. Det er derfor også helt naturligt, at du reagerer ved at passe på dig selv. Det er er så super uheldigt for dig, at din reaktion medfører, at han brækker næsen og får så store konsekvenser for dig. Desværre er det bare sådan, at en efterskole ofte har nogle helt klare retningslinjer for, hvad der er acceptabel opførsel, og hvis man kommer til at opføre sig i uoverensstemmelse med de retningslinjer, så bliver de nødt til at vurdere situationen og handle på det. Det gør det selvfølgelig ikke mindre frustrerende for dig, fordi du formentlig oplever, at du handlede i selvforsvar og kun havde til hensigt at passe på dig selv. Jeg kan derfor også sagtens forså, hvis du føler dig uretfærdigt behandlet og er vred over din efterskoles håndtering af hændelsen.

Sket er sket, og der er desværre ikke så meget du kan gøre ved det nu, men du kan måske øve dig i at tænke på nogle andre strategier til, hvordan du kan håndtere den salgs situationer, hvis noget lignende skulle opstå igen. Kunne det eksempelvis være en mulighed at prøve at tale vedkommende til ro, skabe fysisk afstand, hente en voksen eller gå helt væk fra situationen? Hvis du overvejer forskellig handlemuligheder eller måske snakker med dine forældre om, hvad du kunne have gjort anerledes, så kan det være, at du vil huske de ting til en anden gang, så du handler på en måde, der vil få knap så store konsekvenser for dig.

Som sagt, så kan jeg virkelig godt forstå, hvis du er frustreret og ked af situationen. Jeg håber det har hjulpet dig lidt at komme af med nogle af dine frustrationer her, og at du kan bruge mig svar.

De bedste hilsner

Maren

Marens billede
Maren fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål