Hvad skal jeg gøre
brevkassespørgsmål af
Justin
10 år
Hej jeg er 10 år og har en kærste, vi har et tæt forhold og syntes begge sex er spændene .Jeg vil gerne have sex men virker at hun gerne vil men tør ikke sige det. Men hvorDan skal jeg få hinde til at svare?.jeg syntes det er pinligt at spørge så håvber der er nogen der kan hjælpe.
Venlig hilsen Justin

Svar:
Hej Justin
Hvor er det skønt, at du har en dejlig kæreste, og at I er så tætte.
Jeg kan godt forstå, hvis du er vildt nysgerrig på sex, og måske har din kæreste det på samme måde. Det er der slet ikke noget galt med.
Men som 10-årig, er det bare for tidligt at prøve sex. Jeg ved godt det nok ikke var det svar du håbede på, men det er det bedste jeg kan give. I Danmark er langt de fleste unge 15 eller ældre, når de har sex første gang, og det skyldes først og fremmest, at de fleste, bare ikke er rigtig klar før. Det handler både om at kroppen ikke er klar, men også at man meget nemt kan komme til at overskride sine egne, eller sin kærestes grænser, så sex bliver en rigtig dårlig oplevelse, og noget der let kan gøre tingene mellem jer rigtig svære, hvis I gør det for tidligt.
Hold i hånd, kys og nus med hinanden. Men sex er altså noget I skal vente med til I bliver lidt ældre.
De bedste hilsner Lukas