Sex

brevkassespørgsmål

Sex

brevkassespørgsmål af
Frederikke
13 år
Oprettet 3 år 1 måned siden

Hej, mit spøgrsmål er, om jeg kan blive gravid. Da kondomet sprang i mig, og han havde været kommet, men det var kun spidsen af penisen der var inde.

Svar:

Hej Frederikke

Det er dejligt at læse, at du og din partner husker at dyrke sikker sex ved at bruge kondom. Selvom kondomet er en effektiv form for prævention, kan man desværre risikere at komme ud for, at det springer, som du beskriver her i dit brev. Når et kondom springer, er der særligt to ting man skal være opmærksom på: Man kan risikere at blive smittet med en sexsygdom og man kan risikere at blive gravid. Begge dele gælder, også selvom at hans penis ikke har været ret langt inde i dig.

Kondomer kan springe af flere forskellige årsager. Husk at være opmærksom på at kondomet er sat rigtigt på ved sex, så der ikke er luft i toppen af kondomet. Det er også vigtigt, at kondomet ikke er for gammelt eller har været opbevaret for varmt - så kan det revne under sex.

Mit råd til dig vil være at tage kontakt til din læge, som kan hjælpe dig med at finde ud af, om du er smittet med en kønssygdom eller om du er gravid. Fordelen ved at vælge at snakke med din læge kan være, at du her får klar besked, og at du også kan blive testet for eventuelle kønssygdomme. Det er dog sådan, at din læge har pligt til at fortælle dine forældre om, hvad I har talt om, så længe du er under 16 år.

Jeg kan godt forstå, hvis det kan virke overvældende at skulle tage kontakt til lægen, og som alternativ kan du også vælge at købe en graviditetstest, som kan fortælle dig, om du er gravid eller ej. Man kan købe en graviditetstest i supermarkeder, i Matas eller på apoteket. Men graviditetstesten kan ikke fortælle dig, om du har fået en kønssygdom, og derfor kan det alligevel være en god idé at få en snak med lægen.

Jeg håber at du fik svar på dit spørgsmål.

Med venlig hilsen
Christine fra Cyberhus

cyberhuschristines billede
Christine fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål