hvad skal jeg gøre

brevkassespørgsmål

hvad skal jeg gøre

brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Oprettet 3 år 8 måneder siden

hvad skal jeg gøre? jeg føler jeg har en depression og ingen forstår mig. jeg har altid været en meget indadvendt person og føler aldrig rigtig jeg har kunne åbne op for nogen, og jeg kan ikke snakke om følelser med mine forældre. jeg har aldrig nogen at gå til hvis jeg har det dårligt. jeg har kun en tæt veninde og åhun virker som om hun er lidt fake over for mig... og jeg tror også jeg har social angst....

Svar:

Kære du

Depressive tanker er virkelig svære at gå med, og endnu sværere hvis man går alene med dem, så det er godt du skriver. Drr er helt sikkert mange der kan genkende følelsen af have svært ved at åbne op, og tale om følelser. For det er virkelig svært.

Alle mennesker har svære tanker nogle gange, og det er helt naturligt at have perioder i livet, hvor man er ked af det. Men når det svære begynder at fylde for meget i hverdagen, så er det tid til at få hjælp.

Hjælp kan være mange forskellige ting, men første skridt er at tale med nogen om det der fylder. Nogen der kan hjælpe med at sætte ord på, hvad tankerne handler om. For nogle er det forældre eller veninder. Det lyder ikke til at du føler det som en mulighed for dig, lige nu. For andre kan det være en lærer eller et andet familiemedlem. For nogle kan det være nemmere at åbne op, hvis de gør det på skrift. Måske fordi det kan være vildt svært at få ordene ud, når man sidder et menneske og kigger og venter på at man skal sige noget. Nogle kan slet ikke få ordene ud, og andre er bange for at komme til at græde, selv om det selvfølgelig er helt i orden. På skrift kan det være nemmere at få alle tankerne ud, så det måske også bliver nemmere for andre at forstå. Måske var det også en mulighed for dig?

Men det kunne måske også være én du slet ikke kender? I alle kommuner kan man tale med en rådgiver, hvis man har det svært. Det er lidt forskelligt hvordan det foregår, men hvis du Googler Åben Anonym rådgivning og din kommunes navn, kan du finde svar på hvordan det fungerer i din kommune. Du kan være anonym. Prøv at tjekke vores ung-i side her på Cyberhus. Der er faktisk 20 forskellige kommuner der tilbyder chat, så du kan komme i kontakt på den måde.

Du kan også altid logge på vores chat og snakke med en af vores rådgivere. Både om de ting du synes er rigtig svære lige nu, men også om, hvordan du kan få mere hjælp.

Du har allerede taget et stort skridt ved at skrive her. Det er super godt gået, når nu du har det svært ved at åbne op. Jeg er sikker på at du kan få det bedre, og jeg ved at der findes masser af hjælp.

Skriv et brev til en du er tryg ved, brug vores chat, kontakt din kommune eller noget helt fjerde. Men tag et skridt mere, og sæt lidt flere ord på det der fylder.

Gode tanker Maya

Mayas billede
Maya fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål