Hvad kan jeg gøre?
brevkassespørgsmål af
Mikkel
20 år
Hej, min gravide Kæreste får rifter i skeden under og efter sex og gør at hun mister lysten til sex, men hun siger bare det er meget normalt. har prøvet at få hende til lægen men uden held, jeg bliver frustreret når hun ikke er villig til at gøre noget ved det og kunne tænke mig at høre din mening om hvad jeg skal gøre.

Svar:
Hej Mikkel
Tak for dit betænksomme spørgsmål.
Som jeg forstår dit spørgsmål, indeholder det to centrale problemstillinger: 1) hvad du/I helt konkret kan gøre for at afhjælpe din kærestes gener, og 2) hvordan I kan få snakket om de følelser, der opstår hos dig/jer i den forbindelse. Jeg kender ikke til detaljerne omkring din kærestes gener, og derfor kan jeg desværre ikke give et helt konkret svar på, hvad I kan gøre for at komme generne til livs - og om det er muligt og noget, din kæreste har lyst til. Men jeg vil i det følgende først give nogle forskellige bud på, hvad der kan være årsag til hendes gener, og hvordan man kan afhjælpe dem. Derefter vil jeg gerne have lov til at dele nogle af mine tanker med dig omkring dine frustrationer over din kærestes tilstand - det, håber jeg, er okay med dig.
Som din kæreste selv fortæller, så er det meget normalt at opleve svie eller rifter i underlivet i forbindelse med graviditet, da slimhinderne i skeden ofte bliver ekstra sårbare og sarte af hormonpåvirkningen under graviditeten. Det kan være med til at gøre samleje til en smertefuld oplevelse, evt. med småblødninger fra rifter i de tørre slimhinder. Derfor kan det være, at det ikke giver mening for din kæreste at tage forbi lægen, da det ikke er en tilstand, man kan eller vil gøre noget ved. For nogle hjælper det at bruge glidecreme ved samleje for at gøre skeden våd, hvilket kan gøre oplevelsen mere behagelig for din kæreste.
Foruden tørre slimhinder er der også en øget risiko for svampeinfektioner hos gravide, herunder skedesvamp. Skedesvamp kan også give nogle af de gener, du beskriver i dit spørgsmål, og skedesvamp kan behandles nemt med håndkøbsmedicin. Her kan både din kærestes egen læge, men også personalet på apoteket vejlede hende i, hvad hun må og ikke må bruge som gravid.
Der findes en lang række andre årsager til, at man kan opleve rifter i og omkring skeden under og efter samleje, men de to ovenstående er de hyppigst forekommende for gravide kvinder. Det kan også være en god idé at undersøge, om nogle af generne kan skyldes brug af intimsæbe eller trusseindlæg eller andet, der kommer i kontakt med området omkring underlivet, da man så kan skifte produkter eller udelade brugen af nogle produkter helt.
Hvis din kæreste oplever voldsomme smerter eller uudholdelig svie og kløe i underlivet kan det være en god idé at søge hjælp hos egen læge for at finde frem til årsagen til generne og få vejledning i, hvordan generne kan afhjælpes.
Du beskriver dog, at din kæreste ikke er villig til at tage forbi lægen, og at du af den grund bliver frustreret. Der kan være mange grunde til, at din kæreste ikke har lyst til at tage forbi lægen, og jeg bliver nysgerrig på, om det er noget, I har snakket om før for i fællesskab at finde ud af, hvorfor hun ikke har lyst til at tage til lægen.
Samtidig kan jeg også godt forstå, at det kan være frustrerende for dig, at din kæreste ikke vil søge lægehjælp for sine gener, da ens første indskydelse som oftest vil være at forsøge at afhjælpe generne og sørge for, at hun har det godt. Jeg tænker i den forbindelse, at det kan være en god idé at snakke med hende om, hvordan du oplever det, når hun har gener under og efter samleje. Jeg ved ikke, om det er noget, I allerede har snakket om, men det kan være, at hun ikke har tænkt over, at generne ikke kun påvirker hende, men også dig og jeres sexliv. Eller måske har hun ikke tænker over, hvordan de påvirker dig og jeres samliv. En åben og kærlig snak om, hvilke behov I hver især har, kan være med til, at I finder frem til en løsing sammen, som fungerer for jer.
Samtidig er der også nogle, som slet ikke har lyst til at have sex, mens de er gravide - og det må man blot respektere. I den forbindelse er det også vigtigt at huske på, at der er mere i et intimt forhold end samleje, og I kan eksempelvis forsøge at kysse, kæle og putte eller give hinanden massage i stedet. Her handler det om at finde frem til en måde at være sammen på, som er rar og tilfredstillende for jer begge.
Jeg håber, at jeg har fået besvaret dit spørgsmål, og at I kommer frem til en løsning sammen.
De bedste hilsner
Marie