Huller i hud efter akne
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Kan man på nogen som helst måde få fjernet/helet dybe huller i huden, som opstår efter en bums, som man har klemt ud? Jeg har lidt af akne i næsten hele mit teenage-liv og der er kommet nogle huller i min hud på min ene kind, nok fordi jeg har klemt hudormen ud og hullet har været for dybt til at ny hud kunne gro tilbage og udfylde hullet. Selvfølgelig er jeg stoppet med at klemme bumser, men nogle af de huller jeg har, har jeg haft i over et år; de går ikke væk. Kan de fjernes?

Svar:
Hej med dig
Det lyder til, at du har fået ar i ansigtet efter akne, og det kan jeg godt forstå, du er ked af. Akne er meget almindelig, næsten alle teenagere har akne i en eller anden grad, og det forsvinder som regel igen inden 30-årsalderen. Det er heldigvis ikke farligt, men kan jo så medføre ardannelse. Det er ikke helt nemt at behandle/fjerne arrene, når de først er opstået, hvorfor det er vigtigt at forebygge ardannelsen. Har du mon kontaktet din læge angående din akne eller er du i behandling mod akne? Hvis ikke, så vil jeg anbefale dig, at bestille tid hos din læge, så du kan opstarte behandling og ved behov få en henvisning til en hudlæge. Lægen vil også kunne give dig flere gode råd i forhold til hudpleje og håndtering af hudorme osv.
Der findes mange former for behandling af akne, og enhver form for akne kan behandles ret effektivt. God hudpleje er vigtig, men ofte ikke nok. Huden vaskes dagligt med sæbe og vand, hudorme skal fjernes skånsomt og uden unødigt tryk. Sollys kan dæmpe aknen men vil på længere sigt medføre forværring, hvorfor solbeskyttelse stadig er vigtig. Undgå fede hudplejemidler/cremer, da disse tilstopper talgkirtlerne. Lægen vil oftest starte med en lokalbehandling, altså en creme, og i sværere tilfælde kan man supplere med tabletbehandling. Er der opstået ar, kan disse forsøges at fjernes med f.eks. laserbehandling, men som regel kan arrene ikke fjernes helt.
Venlig hilsen, Tatjana