Hudproblemer

brevkassespørgsmål

Hudproblemer

brevkassespørgsmål af
Signe
16 år

Hej Cyberhus Jeg har simpelthen et kæmpe problem!! Jeg lyder af rigtig uren hud, og nu er jeg snart ved at gå amok over det. Hvergang en forsvinder kommer der en ny. Jeg synes ikke det er helt fair. Siden slutningen af 9.klasse har jeg døjet med det her, og jeg er simpelthen så træt af det. Jeg er i forvejen en meget kritisk person mod mig selv, og det gør det ikke bedre at min hud giver mig endnu mere modstand. Jeg går nu i 1g, og det er ligeså slemt!!!! Da jeg gik på efterskole var det særligt slemt, og det undrede mig for jeg dyrkede så meget sport og brugte ikke makeup. Da jeg kom hjem fra efterskole fik jeg hjælp af en professionel med min mor, og jeg begyndte at droppe mælkeprodukter. Det har så hjulpet, hvilket er positivt. Men udover det har jeg været nærmest alle hudpleje produkter igennem som cremer, scrubs, endnu flere cremer eller bare rent vand i hovedet. Det hjælper en smule i perioder, men alligevel ikke. Jeg dropper makeuppen selvom det er svært, for så skal jeg holde ud at kigge på mit grimme bumsede ansigt. Jeg drikker stadigvæk ikke mælk eller spiser ost og smør, men bumserne bliver ved at poppe frem. Jeg har også været igennem forskellige acne produkter som er ret heftige, men som stadig ikke har gjort den store forskel. Jeg har tit tænkt om det var pga motion, men jeg ved at sved giver flere urenheder, så jeg har gjort sådan at min træning er lige tilpas. Jeg ved at solen giver flere urenheder, så bruger en masse solcreme og holder mig tit indendøre!!! Jeg fik at vide på apoteket, at det ikke er hormonbalancens skyld at man har urenheder, og at alkohol, chips mm heller ikke spiller en rolle, så jeg er simpelthen ved at gå amok!!! Jeg kan ikke holde det ud!! Hvad kan jeg gøre så jeg bare kan få det en lille smule bedre med mig selv?? Jeg ved godt man kan få medicinsk behandling, men hverken min mor eller jeg er meget for det, da det kan ændre ens hormonbalancen på en dårlig måde. Har i på nogle måder nogle råd eller noget virkelig godt hjælp?? Jeg er sådan i krise, og ved ikke hvad jeg skal gøre.... Ps jeg har været til hudlæge... Mvh Signe

Svar:

Kære Signe,

Tak for dit spørgsmål - og undskyld det sene svar.
Jeg forstår godt, det er et irriterende problem. Jeg synes, du har taget mange fornuftige forholdsregler, og jeg kan ikke foreslå andet ikke-lægeligt.

Jeg synes, du bør kontakte din læge mhp. at blive henvist til en hudlæge. Du kommer nok ikke uden om medicinsk behandling, vil jeg tro.

Mvh Kasper, læge

KasperAs billede
Kasper har svaret på dette spørgsmål