hjælp mig mine forældre skal skilles
brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
hej det hele begyndte med at jeg skulle se en opskrift på en telefon min egen telefon var løbet tør så jeg lånte min fars uden han viste det. så fik han en besked fra min mor jeg gik ind for at se hvad der stod... de havde skændes og de havde skrevet en hel masse grimme ting. Jeg blev dybt rystet men ville vide mere ville finde ud at om de skulle skilles og det fandt jeg hurtigt ud at det skulle de. jeg ikke fortalt det til nogen. de skiftes til at værre hjemme det har nu været igang i en måned. ved ikke hvad jeg skal gøre :-(

Svar:
Kære dig,
Det lyder ikke som en særlig rar situation, du står i lige nu. Det lyder ikke rart for dig, at du har fundet ud af, at dine forældre skal skilles, og at du ikke har kunne tale med nogen om det. Derfor er det godt, du har skrevet herind, så vi kan finde ud af, hvad du kan gøre.
Som jeg forstår det, så har dine forældre ikke fortalt dig endnu, at de skal skilles, men du har i deres smser læst dig frem til, at de skal.
Min tanke er, at det bedste, du kan gøre, er, at tale med dine forældre om det. Enten sammen eller med en af dem.
Grunden til, at jeg tænker det, er, at du lige nu sidder med en viden, som du ikke skal gå med alene, og dem der bedst kan fortælle dig, hvad der foregår og hvad der skal ske, det er dine forældre. Måske kunne du sige til din mor eller far, at du gerne vil tale med hende/ham. Når du så gør det, kan du fortælle det, som der er sket; at du kom til at se deres beskeder, da du lånte din fars mobil til at finde en opskrift. Du kan fortælle, at du er ked af, at du har fundet ud af, at de skal skilles, og spørge om, om de ikke vil tale med dig om, hvad der skal ske.
Det kan nogle gange være svært at skulle tale med sine forældre om noget, som man er ked af. Hvis ikke du har mod på at fortælle dem, at du ved de skal skilles og er ked af det, så kan du i stedet skrive et brev, hvor det står i, og give det til dine forældre.
Hvis du synes, det er for svært at skulle tale med din mor eller far, kan du også fortælle det til en lærer i skolen, som du har det godt med. Din lærer vil helt sikkert hjælpe dig med, hvad der kan gøres.
Det er vigtigt, at du får talt med nogen om det, for du skal ikke gå med det alene. Du fortjener at få at vide, hvad der skal ske.
Jeg kan godt forstå, at det ikke er særlig nemt for dig lige nu, men du skal vide, at du er super sej, fordi du har skrevet herind og bedt om hjælp til, hvad du kan gøre.
Jeg håber, du kunne bruge svaret, og at det hele nok skal gå godt.
De venligste hilsner
Kathrine.