Tisse lidt i bukserne

brevkassespørgsmål

Tisse lidt i bukserne

brevkassespørgsmål af
Anna
16 år
Oprettet 1 år 7 måneder siden

Hej Jeg er en pige på 16 år og har infantil autisme. Jeg kommer tit til at tisse i bukserne. Ville en ble kunne afhjælpe mit problem. Og hvordan kan jeg købe det uden at mine forældre opdager det? Og ville det være pinligt at gå med ble hele tiden? Mvh Anna

Svar:

Kære Anna

Tusind tak for dit spørgsmål og hvor er det godt, at du skriver. Der er rigtig - som i rigtig! - mange der lider under, at de af og til tisser i bukserne. Der kan være rigtig mange forskellige årsager til det og dermed også gode måder at afhjælpe problemet på. Det allerbedste du kan gøre er derfor at komme til din egen læge, som vil hjælpe dig videre ved at spørge dig nærmere ind til hvornår du tisser i bukserne (er det fx fordi du har holdt dig for længe, når du griner/hoster/nyser, eller noget helt tredje), hvordan dine drikke/toiletvaner er osv. Nogle gange kan man løse problemet med helt simple tricks som at sørge for at gå ud og tisse på faste tidspunkter i løbet af dagen. Jeg synes derfor bestemt ikke, at du er ude i at skulle bruge ble. Og jeg synes det er rigtig vigtigt, at du involverer i hvert fald enten din mor eller far. Det er ikke pinligt at tisse i bukserne og det er tværtimod kun sejt, at turde tale om det.

Så lige for at opsummere: jeg råder dig til at fortælle din mor eller far om dit problem og sørge for at komme til egen læge hurtigst muligt, så du kan få den rette hjælp.

Jeg vedhæfter også lige et link til en nylig artikel fra BT, hvor en ung kvinde beskriver sine problemer med at tisse i bukserne. Man er aldrig alene :)

https://www.bt.dk/samfund/18-aarige-aviaja-vil-nedbryde-tabu-om-at-tisse...

Håber, at det hjalp dig lidt. Ellers må du endelig skrive igen.

Kh Marie

marieljs billede
Marie fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål