Hjælp

brevkassespørgsmål

Hjælp

brevkassespørgsmål af
Anonym
21 år
Oprettet 2 år 8 måneder siden

Jeg tror jeg er gået fra forstanden. Jeg er blevet og bliver bare konstant skuffet og såret af mennesker. Jeg føler alle jeg har kendt i mit liv er egoistiske og ondskabsfulde og ingen har de samme værdier som mig. Jeg lægger meget vægt i medmenneskelighed og kærlighed, men jeg ser hele tiden at folk kun tænker på sig selv, de lyver, er utro, sårer og skader andre. Jeg tror et eller andet i mig bare har fået nok, så nu kan jeg slet ikke blive liderlig mere. Jeg er ikke sexuelt aktiv, men har førhen onaneret flere gange om ugen, mens jeg har tænkt på et scenarie hvor jeg har sex med en fyr( en jeg bare opdigter). Men pludselig kan jeg slet ikke tænde på mennesker længere. Jeg har bare mistet alt for mennesker. Og nu er jeg begyndt at tage mig selv i at fantasere om at jeg dyrker sex med en robot. Jeg har en dagdrøm om at jeg får en robot, som nærmest bliver min partner. Jeg føler mig virkelig mærkelig, men det er det eneste der bare kan gøre mig en smule liderlig nu. Jeg hader tanken om mennesker. Jeg føler mig smadret indeni og føler at jeg har mistet min sjæl og synes jeg er så klam og freaky fordi jeg tænker på at have sex med en f****** robot... :-(

Svar:

Kære du

Jeg kan godt følge din bekymring, men jeg tror nu ikke du er gået fra forstanden.

Jeg synes ikke din tanke er så mærkelig. Du er stærkt forankret i værdier som kærlighed og medmenneskelighed. Nogle tænder mest på en flot krop, altså det visuelle. Andre tænder på noget dybere. Hvis du tænder på én der udviser kærlighed og medmenneskelighed, kan en robot på mange måder være langt mere lige til og mindre kompliceret end et menneske. Man kan måske endda sige at den er mere "uskyldig".

Selvom jeg ikke synes du tanke er så mærkelig endda, så tænker jeg alligevel det er vigtigt at du kan genvinde troen på andre mennesker.

Vi mennesker lykkes ikke altid med at udvise medmenneskelighed og kærlighed i vores handlinger. Men det behøver ikke betyde, at vi ikke tror på kærlighed eller medmenneskelighed. Vi gør dumme ting, og nogle gange endda ting der for andre kan opleves som ondskabsfulde. Jeg tror dog sjældent at vi gør det for at være onde.

Du nævner selv det her med at lyve. Forskning viser at alle lyver...alle. De fleste løgne er små og uskyldige, men nogle er store kan have store konsekvenser. Der er helt sikkert mennesker der lyver for at skade andre. Jeg tror faktisk de fleste lyver for at beskytte mennesker de holder af, eller for at beskytte sig selv. De prøver at beskytte, men ender med at såre. Hvor vil jeg hen med alt det her? Jo...jeg vil blot sige at de handlinger vi ser og oplever ofte kan virke egoistiske og ondskabsfulde. Men alligevel kan intensionen bag være god. Den kan komme fra et ønske om at beskytte, være kærlig, være medmenneskelighed.

Man behøver ikke altid prøve at forstå alt og alle. Men hvis vi nogle gange prøver at komme bagom handlingen, kan det være at der gemmer sig noget der er mere kærligt end det vi umiddelbart ser.

Måske har du brug for at møde helt nye mennesker. Jeg ved at der findes masser derude med et kærligt hjerte og medmenneskelige værdier. Måske har du brug for at kigge bagom handlingen, nogle gange? Måske lidt af begge dele?

Men jeg mener, helt sikkert, ikke at du er hverken klam eller freaky, og heller ikke at du er gået fra forstanden.

Taler du med nogen om den her følelse? Jeg tænker mest på følelsen af at være smadret indeni, og af at have mistet din sjæl. Du fortæller at det er noget du har oplevet hele dit liv. Måske har du brug for at få talt om nogle af de her oplevelser?

Du kan overveje at klikke forbi vores chat, hvis du vil snakke om de ting du har oplevet, og den situation du står i nu. Vi er klar til at lytte.

Mange hilsner Tanja

Tanjas billede
Tanja fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål