herpes

brevkassespørgsmål

herpes

brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
Oprettet 5 år 7 måneder siden

hej jen en dreng på 12 og har ikke haft sex men hvordan får man herpes og om man kan få det som 12 året

Svar:

Hej med dig

Når man taler om herpes, så taler man om 2 ting. Herpes skyldes en virus og der findes 2 slags virus: HSV-1 og HSV-2. HSV-1 er typisk på mund og læber ( som forkølelsessår og som rigtg rigtig mange danskere har) og HSV-2 findes især på kønsdelene og er det der kales genitalherpes ( genitalier = ens kønsdele).

Forkølelsessår smitter ved direkte kontakt, hvis du fx kysser en som har et udbrud. Mange børn har det også, fordi de fx er blevet kysset som babyer af deres forældre eller andre, mens de har haft et udbrud af forkølelsessår.  Så har de fået virusen i sig og kan få udbrud af forkølelsessår resten af deres liv.

Genitalherpes smitter via direkte kontakt. Hvis du har sex med en der har genitalherpes, så kan du måske blive smittet. Symptomer på genitalherpes er rødme, varme og ømme kønsdele hvor der kommer små blærer som brister og bliver til sår. Sårene vil hele op. Hvis man har haft genitalherpes én gang, så har du altid virusen i dig og kan få udbrud igen.

Så i princippet kan alle smittes med genitalherpes, men man skal have haft sex. Hvis du er 12 år gammel og jomfu, så er det svært at være blevet smittet. Det er godt, at du er opmærsom på, at der findes genitalherpes og det er bla. en af grundene til, at man altid skal benytte kondom ved sex. Så, husk kondomet.

Håber du kunne bruge svaret:)

LærkeTAs billede
Lærke har svaret på dette spørgsmål