Skede svamp
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej. Jeg er en pige på 14 år. Har fået skedesvamp. Har læst det er meget normalt og 3-4 kvinder har prøvet at have det. Jeg er sikker på det er svamp, da alle symptomerne passer til mine. - kløen, svien, rødme, osv. Har så læst at man kan bruge Tea tree oil (intime dele) fra Australien bodycare til at behandle det med. Problemet er at det er rigtig dyrt og vil helst ikke involvere mine forældre i det. Derfor har jeg reflekteret over om man godt kan bruge Tea tree oil (beregnet til ansigtet) i skeden? Det er vel næsten det samme, da ens ansigt også nemt kan blive irriteret osv. Har den nemlig derhjemme. Tænker ikke at jeg kommer til at "dø" af det. Så kan det være en mulighed? Måske bare prøve det af, og se hvad der sker?

Svar:
Hej,
Jeg vil anbefale at du istedet for Tea tree oil køber håndkøbsmedicin mod svamp, som hedder Canesten. Du behøver ikke recept fra lægen. Her kan du læse lidt mere om skedesvamp: https://www.apoteket.dk/sundhed/hud/skedesvamp.
Som du selv nævner er det ret almindelig og ikke noget farlig. Jeg vil ikke anbefale naturmidler som Tea tree oil da der ikke er nok videnskabelig grundlag ("bevis") for at det virker. Hvis du er i tvivl om du kan bruge den samme Tea tree oil som i ansigtet, ville jeg høre med fex Matas eller der hvor cremen er købt, om det kan lade sig gøre, da jeg ikke kan svare nærmere på det :-)
Rigtig god bedring!