Sex med tante
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Her forleden havde jeg sex med min tante,by the Way hun er 28 og jeg er 13, jeg kom oppe i hende, og her for et på dage siden fandt hun ud af at hun er gravid. Hvad gør jeg?????

Svar:
Kæreste dig,
Det er rigtig godt, du skriver, for det er en lidt alvorlig sag, du kommer med! Jeg kan sagtens forstå, det fylder rigtig meget, og du tænker en masse over, hvad der mon skal ske nu.
Du skriver, at du har haft sex med din tante, at du kom oppe i hende, og at hun nu er gravid. Jeg vil starte med at skrive lidt om denne del, altså graviditeten og selve sexen. Det er ikke muligt at få et præcist svar på, om man er gravid, før et godt stykke tid efter tidspunktet, hvor man har haft sex. Der går for det meste et par uger, før det viser sig på en graviditetstest, og disse er ikke 100% sikre. Jeg tænker derfor, at I som det første, skal være sikre på, om hun er gravid - for eksempel ved at hun går til læge og bliver testet. Derudover er det altid vigtigt, at man bruger kondom, både for at undgå uønskede graviditet og smitning af kønssygdomme. Derfor tænker jeg også, det vil være en god idé for dig at komme forbi din læge og blive testet for kønssygdomme. Det er ikke alle kønssygdomme, der giver symptomer, derfor er det også ekstra vigtigt, man bliver tjekket, hvis man har haft ubeskyttet sex.
Du skriver, at din tante er 28, og du selv er 13 år. Der må jeg være ærlig med dig og sige, at der er et par ting her, der gør mig meget bekymret. I Danmark er den seksuelle lavalder 15 år, hvilket betyder, at det er ulovligt for én over 15 år at have sex med én under 15 år, det kan man komme i fængsel for. Det er derfor faktisk ulovligt det, din tante har gjort. Det er vigtigt for mig at understrege her, at DU ikke har gjort noget forkert, det her er ikke din skyld, du har ikke gjort noget ulovligt, hun burde have handlet anderledes og tænkt over det hun gjorde. Grunden til at man har den lovgivning, hvor man skelner mellem over og under 15 år, er fordi det kan være rigtig svært at se konsekvenserne ved handlinger og beslutninger, når man er ung. Det er også derfor, man aldrig vil lægge nogen skyld på en under 15, men det altid vil være den over 15, der bærer skylden. Det er helt forskelligt, hvornår man føler sig klar til sex, men også hvornår man handler på det. For en voksen, der måske har haft sex i mange år føles det måske ikke som en så stor ting, men det kan betyde helt vildt meget for en ung. En anden grund til, den seksuelle lavalder er 15 år, er for at beskytte børn og unge mod at blive presset til noget, de måske ikke har lyst til eller ikke kan mærke, om de har lyst til. Det er utrolig vigtigt, at man lytter til sig selv, for der kan være svært at komme tilbage, når ens grænser først er rykket.
Når alt det er sagt, så kan det sagtens være, at du faktisk følte dig helt klar og gerne ville. Det er noget, man bedst mærker selv. Det er meget forskelligt, hvordan man har det med sex og hvem man har det med. Nogle har sex med flere forskellige og lever i åbne forhold, mens andre er monogame - altså hvor de kun har sex med deres kæreste eller mand/kone. Er man i et forhold eller ægteskab, hvor man har en aftale om, at man kun har sex med hinanden, kan det være rigtig hårdt at finde ud af, at den anden måske har brudt dette løfte. Det kan man blive rigtig ked af det over, fordi den ene bryder en aftale og man føler sig svigtet. Du skriver ikke, hvem din tante egentlig er i forhold til familien - er hun gift med din onkel? Er hun søster til en af dine forældre? Hvis hun er gift med din onkel, kan situationen blive meget kompliceret, netop fordi din onkel kan komme til at føle sig svigtet. Det er stadig ikke din skyld, for det er din tante, der er den voksne, der har handlet forkert. Hvis din tante er i familie med dig, altså fordi hun er søster til en af dine forældre, så gør det også situationen meget kompliceret og alvorlig, fordi det faktisk så er incest, hvilket også er ulovligt i Danmark. Fra et lovligt perspektiv er det, din tante har gjort, altså ulovligt på muligvis flere forskellige måder, selvom du ikke har gjort noget forkert. Grunden til, jeg siger det er for, at du ved, at du virkelig ikke har gjort noget forkert. Din tante er voksen og burde have handlet anderledes.
Det er nogle meget store ting, du går og tumler med, og det kan være rigtig svært at gå med helt alene. Det er rigtig godt, at du skriver herind, det er en god start. Det er helt naturligt, hvis du på et tidspunkt får brug for at snakke med nogen om det her, måske en ven eller dine forældre? Det kan være grænseoverskridende at fortælle om i øjeblikket, men det kan virkelig hjælpe. Du må også altid komme her, for eksempel komme forbi vores chat og snakke med en rådgiver. Især hvis din tante er gravid er det ret vigtigt, at nogen får at vide, hvad der er sket, så du også kan få den hjælp og støtte, du har brug for.
Jeg håber, du kan bruge mit svar. Kom endelig forbi chatten til en snak.
Sophie