Helt alene
brevkassespørgsmål af
Hannah
16 år
Hej
Jeg er en 16årig pige som går i 1g på gymnasiet, jeg elsker alle mine fag i skolen og syntes de er vildt fede, men aligevel græder jeg om aftenen, ved tanken om at skulle i skole, det er fordi jeg føler mig rigtig ensom. Jeg ved slet ikke hvordan jeg skal blive venner med dem fra min klasse, jeg er altid alene i pauserne og når vi skal lave gruppearbejde, jeg tør bare ikke gå op og snakke til dem. Jeg ved godt de sikkert ikke gider være mine venner, og de invitere mig aldrig når der er pigeaften, og det gør mig rigtig ked. Jeg fortæller mine forældre jeg har det godt i klassen, og at jeg bare ikke har lyst til at gå til fester, men faktisk bliver jeg bare ikke inviteret.
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre for at pigerne kan lide mig, og så jeg kan få nogle venner i klassen.

Svar:
Kære Hannah
Øv, hvor lyder det hårdt, at du græder om aftenen ved tanken om, at du skal i skole. Det sociale kan fylde rigtig meget, når man som du går i gymnasiet, og derfor kan jeg forestille mig, at det må være virkelig hårdt at gå rundt med en følelse af, at du ikke har nogen venner, og at der ikke er nogen af pigerne der kan lide dig. Når du har den følelse, og oplever at de aldrig invitere dig med til pigeaften, så giver det god mening, at du heller ikke tør snakke med dem. Med de følelser og oplevelser i baghovedet, så kan det virke skræmmende at skulle opsøge kontakten til andre, og jeg vil derfor prøve at komme med nogle råd til, hvordan du samle mod til at tage kontakt til pigerne fra klassen.
Vær ærlig
Du skriver, at du fortæller dine forældre, at du har det godt i klassen, og at du bare ikke har lyst til at gå med til festerne. Det får mig til at tænke, om du måske skammer dig lidt og synes det er lidt pinligt, at du ikke har nogen venner i skolen? Du skal vide, at du langt fra er den eneste. Rigtig mange unge kan komme til at skamme sig lidt, hvis de ikke har nogle sociale relationer, fordi det på en eller anden måde er forventet, at man naturligt får det når man er en del af en klasse. Men det er ikke en selvølgelig, for det kan være svært at opbygge nye venskaber, og det er bestemt ikke noget man skal skamme sig over.
I første omgang tænker jeg derfor også, at det vil være en rigtig god ide, hvis du starter med at være ærlig overfor dine forældre. Det må være virkelig hårdt at gå med de tanker og følelser alene uden, at der er nogen der kan støtte dig. Hvis du er åben om din situation overfor dine forældre, så tror jeg helt sikkert, at de vil være der for dig og støtte dig, når du eksempelvis har det svært om aftenen. Det er ikke sikkert dine forældre kan hjælpe dig til at få nye venskaber, men nogle gange kan det bare være rigtig rart at have nogen at tale med om det der er svært, og på den måde få støtte gennem en snak eller et kram.
Øv dig i at tage kontakt
Selvom det kan lyde simpelt, så kan det være en stor overvindelse at tage kontakt til andre. Lige som så meget andet, så kræver det øvelse, og jo mere du øver dig jo lettere bliver det. Du kan starte med at øve dig ved at give dig selv nogle små øvelser i løbet af ugen. Det kan eksempelvis være, at du hver dag i en uge udveklser et par ord med nogle af pigerne fra klassen, hvor I snakker om weekenden eller noget I har haft undervisning om. Det kræver mod og det kan tage tid, men vær tålmodig for med tiden bliver det nemmere, og måske pigerne fra klassen opdager, at du faktisk har en masse at byde ind med..
Udover at øve dig i at tage kontakt til pigerne fra klassen, så kan du måske også øve dig i andre sociale fællesskaber. Det kan eksempelvis være, at du går til en fritidsaktivitet, hvor det er nemmere at øve sig, fordi I allerede deler en fælles interesse som I kan tale om. På den måde kan du gøre dig nogle erfaringer, som du kan tage med videre, når du vil tage kontakt til pigerne i klassen.
En anden mulighed er også at øve dig sammen med andre unge, der ligesom dig føler sig ensomme og synes det kan være svært at opsøge nye venskaber. Der findes forskellige tilbud, som har mødesteder, hvor man kan få positive oplevelser med det at få nye venner, og på den måde også blive mere tryg i det i andre situationer. Til det kan jeg anbefale dig at tage et kig på Headspace og Ventilen, og se om de har mødesteder i nærheden af dig.
Tro på dig selv
En sidste ting jeg vil sige til dig er, at du skal tro på dig selv. Jeg kan forestille mig, at det er svært at føle sig god nok, når du oplever, at pigerne fra din klasse ikke invitere dig med til pigeaften, men du er god nok lige præcis som du er! Du har måske bare ikke haft mulighed for at vise dem det endnu, fordi du bliver usikker på dig selv, når du er sammen med dem. Øv dig i at stole på dig selv og tro på, at du har noget at byde ind med lige såvel som de andre piger. Og prøv at samle på de gode oplevelser du får med at opsøge kontakt, så du kan huske på dem, hvis du i situationer føler dig afvist og ikke føler at du er god nok.
Jeg tror på, at det nok skal lykkes for dig, men det kræver øvelse og tålmodighed at få nye venskaber, så glæd dig over de små skridt og tro på dig selv.
Hvis du har brug for flere råd eller en snak, så er du altid velkommen her i brevkassen eller i vores en-til-en chat. Jeg ønsker dig alt det bedste.
Varme hilsner
Maren