Hash
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Jeg er en dreng min storebror sælger hash i vores by og han har troede os med at vis vi sladre vil han drlbe os han arbejder for bandidos og han stjæler penge fra mig

Svar:
Hej Anonym
Godt du skriver, omkring din situation, for det må virkelig være svært.
Det er selvfølgelig ikke i orden at din storebror truer dig og stjæler fra dig. Hvis han sælger hash for en bande, kan jeg forestille mig, at han måske selv er ret presset, men det gør det selvfølgelig ikke i orden at true og stjæle.
Det kunne bare være en forklaring på, hvorfor han gør som han gør.
Måske skylder han penge? Og hvis han sælger hash for en bande, er han nok også ret nervøs for hvad der kunne ske med ham, hvis det her kommer frem. Både i forhold til at han kan komme i problemer med politiet, men måske også i problemer med banden?
Så jeg tænker egentlig, at både du og din bror har brug for noget hjælp, og din bror er pænt heldig at have dig, der er modig og sej nok til at spørge efter hjælp.
Ved dine forældre, hvad din bror laver, og at han har truet dig? Jeg tænker at det her er en sitaiton som du skal have voksen hjælp til at løse. Det behøver ikke være dine forældre, men nogle gange kan det være lettere at komme igennem svære ting, hvis man har sine forældre, til at bakke op.
Sammen med dine forældre, kunne du søge mere hjælp, fra nogle professionelle der ved præcis, hvordan både dig og din bror kan komme ud af de her problemer. Jeg tænker det kan være nemmere, hvis dine forældre hjælper, men du kan også tage kontakt til sådan nogle professionelle selv.
I din by/kommune er der helt sikkert en SSP arbejder, som jeg tænker kunne være et godt sted at starte. En SSP medarbejder er én voksen der ved rigtig meget om, hvordan man kan hjælpe unge ud af problemer. Særligt i situationer, hvor det handler om noget med kriminalitet.
Hvis du prøver at google SSP, og din kommunes navn, er jeg sikker på du kan finde et telefonnummer og navn, på en voksen, som du kan tale med.
Du kunne også overveje om chat var en bedre måde at tage kontakt for dig? Her på Cyberhus, har flere kommuner deres egen chat, hvor du helt anonymt kan snakke med en voksen, der kan fortælle mere om den hjælp du kan få. Du kan se hvilke byer/kommuner, der har chat, og deres åbningstider her
Det vigtigste er, at du får noget hjælp. Det din storebror udsætter dig for er alvorligt, og din storebrors egen situation, er også meget alvorlig. Og det er helt sikkert ikke noget du kan løse selv. Så selv om det måske er rigtig svært, at skulle blande andre ind i det her, er det nødvendigt.
Jeg vil gerne slutte med, igen at sige at du er virkelig sej, når du beder om hjælp. Det kræver mod.
Jeg krydser fingre for at du vil tage næste skridt og søge mere hjælp. Så den her situation kan blive løst.
Mange hilsner
Niels-Christian