Har sagt jeg kan lide hende hvad nu?
brevkassespørgsmål af
Mikkel
15 år
For en uge siden sagde jeg til en pige at jeg er rigtig godt kan lide hende. Vi har begge to været lidt vilde med hinanden frem og tilbage siden 6. Klasse hvor vi også blev bedste venner. Hun var glad for jeg delte mine følelser med hende men hun har ikke de samme følelser for mig. Hun nævnte ikke hvad hun ikke gad ved mig hvilket gør mig forvirret. Her i den sidste uge har det været lidt stramt mellem os men vi begynder at komme på rette spor igen (som venner). Der er bare et lille problem fordi hver eneste gang hun er vild med mig er når jeg holder en pause for hende og så vil jeg ikke hende. Jeg vil faktisk bare gerne vide hvordan jeg får hende til at få følelser for mig fordi vil ikke glemme hende den her gang

Svar:
Kære dig,
Først og fremmest, hvor er det dejligt, du har mødt én, du synes er sød og skøn. Selvom den slags kan være rigtig besværligt og kan gøre ondt, så er det samtidig også super spændende. Jeg synes, det er rigtig modigt, at du har fortalt hende om dine følelser for hende. Det kan være rigtig grænseoverskridende, men det er oftest den bedste måde at gøre det på. Jeg er ked af at høre, at det har været sådan frem og tilbage mellem jer, for det kan godt være rigtig hårdt at være i. Jeg kan sagtens forstå, hvis du er frustreret over, at hun bliver vild med dig, når du ikke er vild med hende. Det kan være så svært at have følelser for en, der ikke føler det samme. Man ville ønske, man på en eller anden måde kunne tvinge følelser frem i dem, eller at det hele ligesom bare af ændrede sig af sig selv. Sådan fungerer det desværre bare ikke. Man kan ikke få andre til at få følelser for en, for man kan ikke styre andres følelser - man kan ikke engang styre sine egne. Så der er nok desværre ikke noget bestemt, du kan gøre for at få hende til at få følelser for dig. Tværtimod kan det være, det der skal til er, at du prøver at slappe helt af omkring det og giver det noget tid og plads. Måske det kommer af sig selv, og det ville være dejligt, men måske det ikke gør, og så var det måske bare ikke lige meningen, det skulle være jer lige nu. Det kan være lidt svært at erkende, når man er vild med nogen, men det kan være nødvendigt. Så selvom jeg sagtens forstår, at du gerne vil gøre et eller andet, så hun bliver vild med dig, så tror jeg det bedste, du kan gøre er at vente og se, hvad der sker. Prøv at snak med hende om det, fortæl hende, hvad du gerne vil og hør, hvad hun siger til det. Hvis hun ikke er vild med dig lige nu, så overvej om du vil vente på hende, eller om du måske kan fokusere lidt på nogle andre ting end hende lige nu. Det kan sagtens være, at der lige pludselig kommer nogle følelser frem hos hende, hvis I for eksempel kan fortsætte jeres venskab.
Jeg kan virkelig godt forstå, at du ikke vil glemme hende lige nu, og det behøver du bestemt heller ikke. Jeg håber, det lykkes for jer!
Sophie