har nogen her prøvet bitcoin?
brevkassespørgsmål af
Frederik
16 år
Jeg har læst meget omkring bitcoin osv men er der nogen af jer der ved noget om det?
Jeg har tænkt over om man skulle spare nogen penge sammen og tjene mange penge på det, jeg har læst rigtig meget om det på https://coinbox.dk/bitcoin-code/
Ved i noget om det?

Svar:
Hej med dig
Jeg kan sagtens forstå at du er interesseret i Bitcoins og kryptovaluta. Igennem de senere år har der været nogle ret vilde historier om folk der er blevet rige (og fattige!) på at spekulere i prisen på bitcoins.
Videnskab.dk har lavet en ret fin artikel om bitcoins og kryptovaluta, som du kan læse her:https://videnskab.dk/teknologi-innovation/bitcoin
Her skriver man blandt andet:
"Bitcoins design er de seneste år blevet sat kraftigt under pres. Professionelle lykkeriddere og kursfuskere har udstillet systemets sårbarhed over for spekulation og manipulation. Det er jungleloven, der hersker, når der ingen centrale organer findes til at regulere, pointerer flere eksperter."
Grundlæggende kan man sige, at der ikke findes en sikker vej til at tjene mange penge på investeringer. Det kan altid gå begge veje. Generelt skal man altså kunne tåle at miste sine penge, hvis det går galt. Jeg kan altså ikke fortælle dig, om det er en god idé, da jeg overhovedet ikke er ekspert; men jeg kan fortælle dig at værdien at kryptovaluta kun bestemmes af forventninger og spekulation. Derfor er det også meget usikkert, om det er en god idé.
Du er 16 år, og derfor vil jeg under alle omstændigheder mene, at du bør vende det med dine forældre eller nærmeste voksne.
God dag til dig
hilsen Jonas