Har måske crush på bff
brevkassespørgsmål af
Smølfine
15 år
Jeg har en bff og vi er meget tætte. På det sidste har vi diskuteret vores forhold rigtig meget for vi føler der MÅSKE er mere end venskab imellem os. Jeg føler mig delvis fysisk tiltrukket af hende og omvendt. Men jeg er ikke sikker. Når jeg hører drenge snakke om piger er de jo sådan virkelig betaget af hele en piges krop og de er vilde med det hele og diskuterer det meget. Jeg har det kun delvist sådan med min bff. Jeg synes hun er rigtig pæn og har kønne øjne og et sødt smil. Men fx hendes bryster siger mig absolut ingenting selv om de er store. Derimod er jeg meget tiltrukket af hendes røv og den kan jeg beskæftige mig med i timevis. Så jeg er virkelig i tvivl om vi er kærester eller stadig mest hjerteveninder. Hvordan bliver man kloger på hvad man virklig føler? Er det almindligt at bff kan have det sådan med hinanden?

Svar:
Hej Smølfine
Det, du oplever, er langt mere almindeligt end det måske føles. Når man er meget tæt på en bedste ven, kan der nemt opstå både følelsesmæssig og fysisk tiltrækning. Det betyder ikke, at man nødvendigvis skal være kærester, men det betyder heller ikke, at det kun er venskab. Følelser kan ligge et sted midt imellem og udvikle sig i forskellige retninger.
Det er helt normalt, at du ikke oplever tiltrækning på samme måde som mange andre. Mennesker er forskellige, og tiltrækning kan både være bred, specifik, langsom, stærk, følelsesmæssig eller fokuseret på enkelte detaljer. At du er meget fascineret af hendes røv men ikke føler noget særligt ved hendes bryster, siger intet negativt om dig eller forholdet. Det afspejler blot, hvordan din personlige tiltrækning fungerer.
For at forstå dine følelser kan du prøve at tænke over nogle forskellige ting. Føler dig mere tryg og tæt på hende end på andre, og om tanken om romantik eller fysisk nærhed føles naturlig, skræmmende, spændende eller ubehagelig. Tænk også over, om du savner hende på en anden måde end du gør med andre venner og hvordan du ville have det, hvis hun blev kærester med en anden.
Du behøver ikke beslutte lige nu, om I er kærester eller veninder. Det er helt okay at være et sted midt imellem, mens I undersøger, hvad I føler. Det kan hjælpe at tale åbent med hende, dele din tvivl og beskrive hvad du mærker uden at presse jer til en konklusion. I kan også give jer tid til at mærke relationen an og lade den udvikle sig naturligt.
Rigtig mange oplever en slags gråzone mellem venskab og romantik. Det er normalt at mærke fysisk tiltrækning, føle stor følelsesmæssig nærhed og være i tvivl om, hvad relationen egentlig er. Det er bare et tegn på, at I betyder meget for hinanden.
Mange hilsner Pedro