Har jeg følelser for min onkel?
brevkassespørgsmål af
Anonym
20 år
Hej cyberhus Jeg er en 20 årig pige, der ikke helt ved hvad hun skal stille op med sig selv. Jeg bor på en grund med min mormor og min onkel på 37. Helt siden jeg var lille, har jeg altid syntes at min onkel var en flot mand. Der var slet ikke noget i det, og jeg så ham kun som min onkel. Igennem tiden har jeg brugt meget tid med ham på en helt almindelig måde, til fx familiearrangementer og fødselsdage. Men de sidste to års tid har jeg lagt mærke til at jeg bliver mere interesseret i ham. Ikke nødvendigvis noget virkelig overdrevent men mere små ting. Han har lært mig at spille pool og han fortalte mig juleaften om nogle whiskeys han samler på. Jeg ligger mere og mere mærke til at jeg syntes han er flot, og eftersom at vi bor på samme grund, ser jeg ham stort set hver dag. Jeg kigger efter ham hver gang jeg kan og jeg får sommerfugle i maven når jeg ser ham og er tæt på ham. Han har dog aldrig vist en interesse end andet end at være min onkel, hvilket jeg tænker er helt normalt. Jeg er som sagt 20 år gammel, og jeg ved udmærket godt alt det her med at have familie forhold osv. jeg ved at det er lovligt og alt det der. De sidste par måneder har dog været meget anderledes. Normalt så jeg ham bare som en pæn og attraktiv mand, men da jeg tog en lur idag, drømte jeg om ham… ikke en almindelig uskyldig drøm. En sexdrøm, jeg så ham for mig, ikke en der ligner ham lidt. Det var HAM! Og det var en fantastisk drøm, jeg havde svært ved at vågne fordi jeg ville drømme videre. Det er fucked up, i know, men jeg kan ikke lade være med at tænke på ham. Efter min drøm har jeg undgået ham fuldstændigt, jeg føler at jeg er nødt til at komme langt væk herfra. Men jeg har ingen steder at flygte hen og jeg skal stadig se ham hver dag…. Jeg har aldrig fortalt det til nogle, og det kommer jeg nok heller ikke til at gøre. Jeg vil væk, men på den anden side har jeg lyst til at lægge med ham, og fortælle ham hvad jeg føler…. Hjælp hvad skal jeg gøre?!?!

Svar:
Hej du
Det er helt normalt, at man i sin ungdom kan blive draget af personer, som er ældre end en selv. Det kan være, at du før har prøvet at blive forelsket i eksempelvis en lærer eller en venindes far? Det er også helt normalt, at man kan have seksuelle drømme eller tanker om familiemedlemmer eller venner, uden at de betyder noget. Vores drømme og tanker er ikke endegyldige sandheder, men produkter af de bevidste og ubevidste indtryk, vi får hver dag.
Som ung er kroppen og sindet også stadig ved at udvikle sig, og der er en masse hormoner, som stadig er ved at finde sit leje. Det betyder, at ens følelsesliv kan være meget livligt, og der er måske ikke så langt mellem glæde og sorg. Følelser kan føles ekstreme, og ens måde at opfatte sig selv og omverdenen på ændrer sig også. Man skal måske til at være mere uafhængig, og det kan være svært og skræmmende. Derfor kan det være, at man bliver betaget af eller endda forelsket i en person, som er mere erfaren, måske har mere styr på alting eller måske har prøvet en masse. Tanken om at kunne læne sig op ad en, som man kender, eller som har mere livserfaring end en selv, kan føles tryg.
Men det betyder ikke, at det nødvendigvis vil være en god idé at være sammen med en, som er ældre og mere erfaren end en selv. Nogle gange kan det være rart at være sammen med en, der er lige så meget "nybegynder" som en selv. Det kan være rart at være sammen om at opleve hinandens "første gange", og at man måske begge er mere det samme sted i livet også. På grund af din og din onkels aldersforskel, kan det være, at I slet ikke er samme sted i livet eller har de samme interesser eller drømme for fremtiden. Så selvom det ikke er ulovligt at have et onkel-niece forhold, kan det alligevel være noget, som mange vil have svært ved at acceptere - måske også særligt på grund af aldersforskellen på 17 år.
Dertil kommer, at du skriver, at din onkel ikke har udvist nogen anden interesse for dig, end at være din onkel. Det kan være, at han slet ikke har det på samme måde som dig? Det er et scenarie, som du bliver nødt til at forholde dig til. Hvad kan det have af konsekvenser for dig eller din familie? Hvordan vil det påvirke den måde, I kan ses sammen i din familie? Og hvad vil din familie mon synes om det? Det tror jeg, at du har en bedre fornemmelse af end mig.
For mig lyder det som om, at du føler dig forpint over de seksuelle tanker og drømme om din onkel. Du beskriver, hvordan du er nødt til at undgå ham. Jeg kan godt forstå, hvis det er en rigtigt svær situation for dig at være i! Her kan det måske være en hjælp at huske på, at ens tanker ikke er udtryk for sandheder. Og at man ikke behøver at handle på sine tanker. Jo mindre plads man giver tankerne i sit hoved, jo mindre vil de blive. Det betyder ikke, at man skal undgå at tænke på noget bestemt - fx din onkel - men at man ikke behøver at bruge en masse krudt på at tænke tanken til ende eller digte videre på den. Tanker opstår hele tiden, og tanken om din onkel er måske bare én af mange tanker, som pludseligt dukkede op og begyndte at fylde. Det er okay, at tanken er der, men måske den ikke skal have lige så meget plads til at vokse sig større, som den har lige nu?
Til sidst vil jeg også gerne sige, at forelskelser kan opstå pludseligt og være flygtige. Man kan blive forelsket i personer, som man ellers ikke troede, var ens type. Jeg ved ikke, hvor meget du har haft gang i dit kærlighedsliv ellers. Men du er 20 år, og jeg kan kun forestille mig, at du har en masse gode oplevelser og første gange i vente i dit kærlighedsliv. Måske vil det være rart for dig, hvis det sker sammen med nogen, hvor du ikke behøver at bekymre dig så meget om, om han kan lide dig, om konsekvenserne, og om det er fucked up eller ej?
De bedste hilsner
Marie