Usikkerhed i mig selv
brevkassespørgsmål af
Jeanette
20 år
Hej. Jeg har gået med nogle tanker, jeg egentligt havde brug for at dele - måske andre, har det ligesom mig? Jeg er startet på et nyt arbejde. I en børnehave med vuggestue, som jeg det sidste års tid har arbejdet i, grundet sabbatår. Jeg har arbejdet i en del forskellige børnehaver og har erfaring med derfra. Nu har jeg endelig fået et fast job med lange fremtidsudsigter, som selvfølgeligt er dejligt, nu jeg ikke ved hvad jeg gerne vil uddanne mig til. Problemet er, at jeg er enormt usikker på mig selv og i mig selv generelt. Jeg er meget introvert, selvom jeg formår at skjule det på arbejdet. Jeg føler mig ofte misforstået, og tænker ofte på, at de andre ikke bryder sig om mig. Den mindste 'fejl', som ikke altid er en fejl, men måske bare en rettelse eller et godt råd fra en kollega, gør at jeg føler mig forkert og begynder at overtænke det så meget. Faktisk så meget, at det overvejer jobskifte. Sådan har det også været tidligere, derfor ved jeg at det er et problem for mig. Generelt set er jeg meget arbejdsom og flittig. Jeg er konfliktsky og er ikke god til at sige fra overfor andre. Jeg kan derfor have meget svært ved at slappe af i at være mig selv på arbejde, fordi jeg hele tiden føler at jeg skal 'overpræstere' eller 'undskylde', hvis jeg kommer til at gøre noget forkert, stiller for mange spørgsmål eller noget helt trejde! Det er hårdt i længden at have det sådan - derfor mangler jeg et godt råd til at komme videre? Jeg har læst meget om det på nettet - desværre uden held. Jeg håber på, at nogen her på siden kan få gavn af min fortælling og at den kan medvirke til at andre ikke føler sig alene, hvis de har det på samme måde.

Svar:
Hej Jeanette,
Når jeg læser dit brev, ser jeg primært to dilemmaer hhv. usikkerhed ift. valg af uddannelse og en usikkerhed omkring dig selv.  Derfor er det også de to punkter, jeg vil fokusere på i mit svar.
Der er mange, som har det ligesom dig. Det er langt fra alle, som ved hvad de gerne vil uddanne sig til. Og det er med god grund, for mulighederne kan være mange. Derfor synes jeg det er rigtigt godt, at du tager et sabbatår, da det kan være medvirkende til, af gøre dig klogere på, hvad du gerne vil eller hvad du måske ikke vil. Nogle bruger et sabbatår på at arbejde, ligesom dig selv, nogle tager ud og rejser mens andre gør noget helt tredje. Fælles er, at det ene er ikke mere rigtigt end det andet og det er forskelligt, hvordan folk bliver afklaret på, hvad de gerne vil beskæftige sig med. Der er mange måder, hvor man kan undersøge, hvad man gerne vil. Hvis du ikke allerede kender til uddannelsesguiden, så synes jeg du skal tage et kig derinde. Det er en hjemmeside, som fortæller om, de forskellige uddannelser, samt optagelseskrav, hvor i landet uddannelsen tilbydes og meget mere. Ellers kan du kontakte en studievejleder, som også kan rådgive og vejlede dig (dem kan du også finde her).
Når det er sagt, kan godt forstå, at det kan være svært at vælge og ens valg kan nå at ændre sig mange gange. For nogle tager det kort tid at finde ud af, hvilken vej de skal vælge, imens andre har brug for længere til og begge dele er helt normalt og nogle prøver flere forskellige uddannelser, før de finder den rigtige.
Ift. det andet dilemmaer, lyder det til at din usikkerhed fylder en del hos dig. Til gengæld vil jeg også starte med at fortælle dig, at der er mange som er usikre på sig selv også dem man ikke altid kan se det på. Med andre ord kan de fleste kan genkende en form for usikkerhed, når man er ung. Dels fordi man er ung men også at andres mening om en, kan betyde rigtig meget. Du efterspørger råd til, hvordan du kan få det bedre med dig selv og der er mange ting man kan gøre for at ændre det. Men det er en proces og noget man skal arbejde med over en længere periode for at ændre. Det er altså ikke noget du blot kan ændre fra den ene dag til den næste. Det handler meget om, hvordan du ser dig selv og her skal du huske at de negative tanker avler flere negative tanke. Det handler med andre ord om at du skal bryde et mønster samt stoppe med at stille alt for høje krav til sig selv.
1. Sig en god ting til dig selv hver dag. Det behøver nemlig ikke at være en stor ting. Det kan sagtens være at du er en god ven den dag, eller at du har nogle flotte negle. Fidusen er, at du lige så stille om programmerer din hjerne ved at blive mere opmærksom på dine gode sider. Det, du fokuserer på, vokser simpelthen. Øvelsen kræver, at du gentager det i minimum 14 dage – og meget gerne længere.
2. Stop med at sammenligne dig selv med andre hele tiden. Den evige sammenligningskamp slider. Særligt, hvis du kæmper med dårligt selvværd. Hvorfor? Fordi sammenligningerne næsten altid ender med, at du tænker, de andre er sjovere, klogere og lykkeligere end dig.
3. Find frem til dine styrker. Den her er en af de sværere, men den kan virkelig give pote, når man har lært det. Er du verdensmester i at spotte dine egne fejl? Prøv at vende bøtten på hovedet – og i stedet øve dig i at fokusere på dine styrker. Styrker kan være mange ting, og man kan tit også vende sine svagheder om til en styrke. F eks. people pleaser. Det behøver ikke at være dårlig ting, det kan også betyde at man i høj grad er interesseret i hvordan andre omkring en har det.  Hvis du synes det kan være svært at finde dine styrker, kan du spørger dem omkring dig, hvad de vil sige og det er nemlig mit næste råd.
4. Få andre til at lave en liste med ting, du er god til.  Du kan måske ikke selv få øje på dem selv, men for alle andre er det indlysende. Et godt trick er at bede en ven eller familiemedlem om at skrive en liste med 5 gode ting ved dig. Bagefter kan du gemme listen, så du hele tiden har den ved dig. Den kan være rigtig god at have, de dage hvor alting er træls og uretfærdigt.
Jeg håber du kan bruge mit svar og de fire råd. Husk at det er en proces og at det tager tid at ændre, derfor må du huske at gemme lidt tålmodighed til de dage, hvor man føler der er mere modgang end medgang.
Rigtig god dag.
Vh. Anja