Har det stramt med forelskelse
brevkassespørgsmål af
Amalie
16 år
Hej, jeg er en pige på 16.
Jeg har fået et (stort) crush på en af mine bedste drengevenner. Jeg har snakket rigtigt meget med ham over de sidste par måneder, og vi har fået rigtig mange intern jokes, samme humor og vi forstår hinanden på et sært niveau. Jeg tror han måske føler på samme måde som mig - ud fra signaler; som snakke meget med i forhold til de andre vi render rundt med, rør mig tilfældigt og prøver at få mig til at le. Dog har jeg bestemt mig for at jeg ikke ville have noget romantisk lige nu. Jeg skal i 1.g efter sommer og selvom vi skal på samme gym, så ved jeg at folk ændre sig - meget. Plus; jeg er et skilsmissebarn, så mine forældres ‘romantiske’ forhold gik ikke - mine veninder er enden som mig, en meget drengepige og ikke jagter fyre og har svært ved at følelser for drenge, og dem som så er drengeglade ja deres forhold holdet ikke lige længe - mine søskendes ‘romantiske’ forhold har heller ikke været vidunderlige, der har været utroskab, vold, ludomani og alt muligt andet - og mine bedstefædre døde inden jeg kom til verden, så har ikke kunne lære om forhold fra mine bedsteforældre. Så jeg ved ikke hvad romantisk kærlighed skal være, og hvordan man viser kærlighed på den måde osv. Så jeg føler mig lettere retarderet, hahah. Så ja, mit problem er mest; at jeg skal ‘glemme’ mine følelser for ham. Det er bare svært når jeg ser ham hver dag og vi går i skole og vi har fælles bedstevenner, så jeg kan ikke tage afstand. Jeg føler at jeg er ånssvag og jeg er irriteret over mine følelser. Håber der nogle det har nogle råd. PS. Undskyld for teksten er så langt.

Svar:
Kære du
Det er øv, når man er forelsket, uden man har lyst til at være det. Samtidig er det helt normalt at få følelser for folk omkring sig, også selvom man selv synes, at det er åndssvagt og irriterende.
Du spørger, hvordan du skal glemme dine følelser for ham. Det er svært at glemme følelser for folk, især hvis man (som du selv skriver) ser dem hver dag. Du skriver, at han er en af dine bedste drengevenner, så jeg synes også det ville være synd, hvis du ikke skulle se ham mere. Måske skal I i en periode lade være med at skrive sammen, og du kan prøve at opsøge ham mindre end du normalt gør. Det kan gøre det lidt nemmere at komme sig over ham. En anden måde at komme sig over følelserne kan være at prøve at kigge efter andre. Måske du kan forelske dig i en anden, som du ikke ser hver dag, og som kan være nemmere at komme sig over bagefter.
Som jeg læser det, lyder det til, at der overordnet er to grunde til, at du ikke har lyst til noget romantisk lige nu. Den første er, at du snart starter i 1.g, og du regner med, at man ændrer sig meget på gym. Her vil jeg sige, at man godt kan forblive gode sammen, selvom man ændrer sig.
Den anden er, at du har mistet troen på kærlighed og romantik fordi mange omkring dig går fra hinanden. Du har ikke nogle gode forhold at 'se op til', og du har derfor svært ved at finde ud af, hvad kærlighed er for noget. De forhold du ser og kender til, er dine forældres, veninders og søskendes, og der går folk fra hinanden eller har dårlige forhold. Når det er dit udgangspunkt for forhold, forstår jeg godt, at du ikke har lyst til noget romantisk. Hvis man ikke tidligere har haft et forhold, er det helt normalt at føle, at man ikke rigtigt ved noget om det. Derfor kommer man til at få et syn på kærlighed ud fra dem der er omkring en. Jeg vil derfor råde dig til at overveje, om du i stedet skal forsøge at lære dig selv, hvad romantisk kærlighed skal være, hvordan man viser kærlighed osv.
Dit syn på forhold er blevet negativt pga. de oplevelser der har været omkring dig, og det er synd. Kærlighed kan give mange sorger, men den kan også give rigtig meget glæde. Måske oplever du allerede nu en del af den glæde, når du ser ham, hvis han skriver til dig eller bare når du kommer til at tænke på ham. Det lyder til, at du er glad for ham, og han er glad for dig. Du kan overveje, om du i stedet for at prøve at glemme følelserne for ham, kan prøve at se, hvad det fører til. Måske kan det give dig et indtryk af, hvad kærlighed også kan være. Det er ikke sikkert, at det bliver et forhold for livet, men det kan give dig en fornemmelse af, hvad kærlighed er og hvordan det føles for dig.
Kram
Luna