Har jeg forhuds forsnævring
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej Jeg ved ikke om jeg har forhuds forsnævring fordi jeg kan overhoved ikke få det ned over forhuden men det gør ikke rigtig ondt kun lidt og 2 ting hvis jeg har forhuds forsnævring hvordan siger jeg det så til min forældre for jeg synes det er akavet at sige til dem

Svar:
Hejsa
Tak for dig spørgsmål. Hvis du har forhudsforsnævring er det læse hud på pikken så stramt på spidsen, at du ikke kan trække det tilbage og se det der hedder glans. Den plejer, at løsne sig i puberteten, den ved man er igang, når kuglerne vokser og der kommer hår på pikken og i armhulerne.
Hvis du er i pubertet og den er stram, skal det vurderes af en læge. Lægen vil nok først udskrive en creme som man kan smøre med for at få forhuden til at løsne sig. Hvis det ikke virker kan det være nødvendigt med en operation, det foregår i bedøvelse, så man ikke mærker noget.
Hvordan du skal fortælle dine forældre det, kan være svært at svare på, når jeg ikke kender dem. Du må mærke efter om, du har mest mod på at sige det til din mor eller far og så vælge et tidspunkt, hvor I normalt har lidt nærhed. Det kan fx også være, hvis I kører i bilen alene sammen eller sidder en aften derhjemme, hvor der er ro. Men jeg tror bare du kan sige “mor/far jeg har lagt mærke til at min forhud sidder fast, kan vi bestille en tid ved lægen og få det tjekket?” Alternativt kan du bestille tid ved lægen og få lægen til, at fortælle det til dine forældre.
Jeg håber, at du kan bruge svaret til lidt. Med venlig hilsen Eva