Han kræver for meget energi
brevkassespørgsmål af
Anonym
19 år
Hej. Jeg er en 19 årig pige/kvinde, som ikke har særligt meget erfaring med parforhold. Jeg har faktisk aldrig rigtigt haft en kæreste og har aldrig før haft sex. Dog har jeg gennem tiden haft flere drengevenner, hvor der nogle gange har været noget flirt, blandt andet med en fyr jeg snakker med for tiden. Men lige nu føler jeg mig virkelig stuck med den her fyr, som jeg slet ikke er interesseret i på den måde. Jeg har begået den kæmpe fejl at jeg her i sommerferien (og faktisk måske også allerede før, det er bare blevet værre) har snakket med ham konstant! Altså tilbragt tid med ham mange gange fysisk, men også bare snakket i telefon og snappet frem og tilbage alle tider på døgnet og stort set gennem hele døgnet de seneste par måneder. Jeg svarer jo bare, når han skriver. Men han skriver så heeeele tiden og vil ses flere gange om ugen! Og nu er det gået op for mig at jeg simpelthen ikke orker det mere, for han opfører sig som om vi er kærester, eller at han har “krav på mig” nu. Jeg har nemlig ca. den seneste uges tid forsøgt at vente med at svare og ikke hele tiden åbne hans mange beskeder med det samme, men er dog begyndt igen. For når jeg ikke svarer kan jeg bare mærke at det gør ham i dårligt humør. Jeg er derfor lige nu ved en skillevej, hvor jeg er nødt til at ændre mine vaner med at have så meget kontakt med ham. For jeg har faktisk ærligt talt lyst til at leve mit liv og nyde min ungdom og møde andre mennesker, måske få en kæreste. Men jeg tænker også at han har lyst til at den kæreste skal være ham, men det har jeg bare fundet ud af, at jeg ikke kan og ikke vil. Og jeg vil jo heller ikke holde ham hen eller give ham falskt håb. Så hvordan går jeg bare lige sådan fra at have kontakt med ham 24/7 til at få en mere afbalanceret kontakt? Vi er jo begge blevet vant til det her med konstant at snappe/skrive sammen og ringes ved. Men jeg kan ikke mere. Jeg føler han tager al min tid og energi, og jeg har slet ikke lyst til at have så meget kontakt, og nu gør jeg det kun for hans skyld… Han er på det sidste også blevet tydeligt skuffet hvis jeg ses med mine veninder, fordi jeg måske bare har været alt for dårlig til at sige nej til ham førhen. Jeg har jo fundet mig i det længe, men nu er det gået op for mig at det ikke er det jeg ønsker… Hvordan får jeg sagt det og stoppet det her uden at såre ham? Jeg kan jo ikke bare sige “hey, forresten så skal du ikke regne med jeg skriver tilbage længere, for jeg magter det ikke, har brug for at leve mit liv uden at du konstant er der”…?! Det synes jeg bare lyder så hårdt og egoistisk og sådan har jeg ikke været vant til at være og har det nok også svært med at være sådan over for ham… Han vil jo nok tænke at han har gjort noget galt, eller at jeg bare har brugt ham og egentligt er ligeglad med ham. Det er jeg dog ikke… Jeg har ondt i maven af dårlig samvittighed ved tanken om at “gøre det forbi” selvom vi jo ikke er kærester, for det er det jeg føler jeg er nødt til nu… Altså at gøre det forbi at vi konstant har kontakt. Han tager virkelig al min energi og jeg kan slet ikke overskue at snakke med ham hele tiden. Jeg savner min familie og mine venner og et mere balanceret forhold til folk. Men lige nu er det kun ham, fra morgen til nat, og nogle gange også om natten… :/ Hvordan kommer jeg på den bedste måde ud af relationen uden at såre ham? :/ Hjælp!

Svar:
Hej med dig
Tak for dit brev.
Det lyder som en svær situation, du står i. Det er aldrig rart at såre andre mennesker, og det kan være svært at vide, hvordan man bryder et venskab bedst muligt. Derfor er det godt, du skriver herind.
Ud fra det du beskriver, virker det som om, at du er udbrændt i relationen til din ven. Det er gået op for dig, at han han tager al din tid og energi, og at du ikke kan overskue det mere. Som jeg forstår det, ønsker du at bryde relationen til ham - i hvert fald som relationen er nu? Du skriver selv så fint, at du lige nu er ved en skillevej, hvor du er nødt til at ændre dine vaner, og at du gerne vil have et mere balanceret forhold til folk omkring dig igen. Det er godt, at du er kommet så langt. Det kan nemlig være svært at erkende og mærke efter, hvad man selv har brug for. Det er vigtigt at passe på sig selv og ikke blive i en relation udelukkende for andres skyld og for at glæde dem - også selvom det kan være svært at komme ud af den.
I dit brev spørger du, hvordan du på den bedste måde kommer ud af relationen uden at såre din ven. Der er nok ikke nogen tvivl, om at din ven bliver såret, lige meget hvordan du bryder kontakten til ham. Han lyder nemlig til at være ret glad for dig.
Der er flere måder, hvorpå du kan “slå op” med din ven. Det letteste ville nok være bare at lade kontakten og venskabet glide ud i sandet, uden at give ham en forklaring. Men det er den nemme udvej, og ikke noget jeg vil råde dig til at gøre - både for din egen og hans skyld. På den måde sidder han tilbage med en tom fornemmelse, og du får højst sandsynligt svært ved at slippe din dårlige samvittighed.
I stedet vil jeg råde dig til at tage en snak med ham, hvilket kan være ubehageligt. Det kræver mod og styrke, men det er også den mest ordentlige måde at gøre det på. Du kan fx starte med at sige, at du kan mærke, du har brug for at få lidt luft. At du har brug for, at I ikke har så meget kontakt det næste stykke tid, fordi du gerne vil have mere tid alene og sammen med din familie og andre venner/veninder. At du er i en periode af dit liv, hvor du gerne vil have mere tid til dig selv til at mærke efter, hvad du har lyst til.
Hvis der er svært for dig at være helt ærlig, kan du måske sige til din ven, at det ikke er noget personligt vendt mod ham, men noget personligt for dig selv, og at du har sagt det samme til andre venner. Det slår mindre hårdt og opleves måske ikke i samme grad som et personligt nederlag for din ven. Du kan også fortælle ham, at du har været glad for at lære ham at kende og nævne nogle gode ting ved ham og jeres relation. Måske har I lavet nogle sjove ting sammen, snakket om noget sjovt, eller måske har han lært dig noget. Som du selv skriver, er det en god ide ikke at være for direkte og hård i måden at sige det på. Forsøg at hold en pæn og sober tone og prøv at undgå at remse alle hans fejl op. Det sårer ham bare. Du kan overveje at slutte af med at sige, at du ved, det gør ham ked af det, men at du hellere vil afslutte det på en ordentlig måde fremfor bare at holde op med at svare ham.
Hvis du synes, det er for hårdt at tage snakken face to face med din ven, er det også en mulighed at skrive et brev/en besked til ham, hvor du forklarer, hvordan tingene hænger sammen. I en besked kan det være nemmere at formulere sig og få sagt alt det, man gerne vil. Det kan være svært, når man sidder overfor hinanden.
Jeg vil råde dig til at bruge den metode, der passer bedst til dig som person. Om du sidder overfor din ven, eller om du skriver det til ham, er ikke det afgørende. Det afgørende er, at du får det kommunikeret ud til ham. På den måde slipper du for en masse bekymringer og ondt i maven af dårlig samvittighed. Du sparer også din ven for den smerte og usikkerhed, der følger med, når man blot trækker sig uden at fortælle hvorfor.
Hvem ved, måske kan snakken/beskeden ende med, at det slet ikke behøver være så drastisk, at I aldrig skal have kontakt mere, men at I i stedet kan ændre jeres relation.
Held og lykke!
De bedste hilsner,
Matilde