Ham fra min parallel klasse
brevkassespørgsmål af
Maya
13 år
Hey cyberhus
Jeg er 13 år og går i 7 klasse der går  en dreng i min parallel klasse som jeg vildt godt kan lide men ved ikke om han kan lide mig vi snakker sjældent sammen men når vi snakker er det altid ham det siger hej først han kigger hele tiden på mig han får også sine venner til at kigge på mig. Men er usikker der var en gang hvor han krammede mig og sendte mig luftkys mine veninder mener at han måske kan lide mig men der var en dag hvor jeg vinket til ham på messenger men han svaret mega flabet og så sagde jeg er du sur og så begynder han og sige mega mega mega hele tiden og til sidste siger han ej slap af joker bare med dig. Han gav mig en del opmærksomhed til at starte med men nu afviser han mig.
Hjælp ved virkelig Ikke om han kan lide mig eller ej kan i give nogle tejn på at en dreng kan lide en?? HJÆLP!!

Svar:
Kære Maya,
Jeg kan godt forstå, at du er forvirret. Det kan være rigtig svært at vide, om andre kan lide en, og når man modtager så forskellige signaler som du gør, så bliver det ikke nemmere at finde ud af det. Derfor er det også rigtig godt du skriver her.
Ud fra det du skriver lyder det til, at drengen giver dig en hel del opmærksomhed. Nogle gange er det på en rigtig fin måde, hvor du tænker, at det er fordi han godt kan lide dig, og andre gange er det på en kluntet måde, hvor du bliver forvirret over hvad han mener.
Når der er en man godt kan lide, kan det være rigtig svært at få det sagt tydeligt. Derfor er der mange, der i stedet prøver at vise det med deres kropssprog og handlinger. Ofte vil det være sådan, at man giver den anden opmærksomhed på den ene eller den anden måde, og man prøver på at komme i kontakt med den anden. Fx ved at sige "hej", ved at skrive til den anden, ved at sætte sig tæt på den anden i pauserne, ved at kigge på den anden, eller ved at opføre sig på en måde, så man får opmærksomhed fra den anden. Det lyder lidt som om, at det er det drengen fra din parallelklasse gør - at han prøver på at få din opmærksomhed, og finde en undskyldning for at komme til at snakke med dig. Derfor tænker jeg, at der er en rimelig god sandysnlighed for, at han godt kan lide dig. Også selvom han kommer til at afvise dig en gang i mellem.
Det er nemlig tit sådan, at når der er en man godt kan lide, så har man lyst til at være sammen med dem og komme i kontakt med dem hele tiden, men samtidig så ved man ikke altid hvad man skal gøre, hvis det rent faktisk lykkes at komme i kontakt og i snak. Og så er det, at man kommer til at afvise.
Det kan selvfølgelig også være, at han var interesseret i dig i starten, men ikke er det længere. Den eneste, der kan give dig et klart svar på hvad det er der foregår, er drengen selv. Derfor tænker jeg, at hvis du gerne vil have et helt klart svar, så er du nødt til at spørge ham direkte. Det kan du enten gøre face-to-face, ved at fange ham på et tidspunkt, hvor I bare er jer to, så I har tid og ro til at snakke. Hvis det er for grænseoverskridende for dig, kan du også skrive til ham i stedet, og sige det som det er: at du er blevet forvirret over, om han egentlig godt kan lide dig eller han ikke kan.
Jeg håber du kan bruge svaret, og ønsker dig held og lykke!
De bedste hilsner,
Stine