Halv Liderlig
brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
Hej Cyberhus. Jeg er begyndt at tænke på Sex og sådan noget. Jeg vil godt prøve det, men på samme tid meget Bange for Det på en eller anden måde. Jeg vil spørge om Det er normalt at have det, jeg tror folk vil synes jeg er underlig. Min ven er den eneste jeg har snakket med det omkring og han har det ikke helt på samme måde, men der op af. De bedste Hilsner

Svar:
Hej Anonym
Jeg kan godt forstå at du bliver frustreret over at have ret meget lyst til sex, samtidig med at du også er lidt bange for at kaste dig ud i det.
Jeg synes det er vildt sejt, at du har prøvet at snakke med en af dine venner, for det er bare en virkelig god måde at få luft for den slags tanker. Selvom han ikke har det på helt samme måde, så forstår jeg det sådan, at han godt kan genkende det lidt, og det giver rigtig god mening, for det du forklarer lyder fuldstændig normalt.
Når man kommer i puberteten, vokser nysgerrighed og lysten til sex. Det er helt naturligt. Samtidig så er sex også en ret stor ting, så derfor er det helt naturligt at bekymre sig for hvordan det vil være.
Jeg tænker også det er derfor at de fleste unge faktisk først kaster dig ud i sex, når de er 15-16 år. Også selvom de har vildt meget lyst allerede som 11, 12 eller 13 årige.
For sex er noget man skal føle sig helt klar til, og for de fleste er det bare noget der først sker når man er ældre.
Så du behøver ikke være bange for om du er unormal, for det er du helt sikkert ikke.
Din lyst er naturlig og helt okay. Hav tålmodighed og giv dig selv tid til at udforske din egen krop først. Så skal det med sex nok komme når du bliver ældre.
De bedste hilsner Pedro