Højde

brevkassespørgsmål

Højde

brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Oprettet 3 år 3 måneder siden

Hej.

Jeg er en 15-årig pige ( 15,7 mdr.), der har et sprøgemål omkirng vækst/højde. Jeg fik min menustarion der jeg var omrking 12,5 år, logesiden har jeg ikke haft den regelmæssigt grundet min spiseforstyrrelse (anoreksi), som jeg har døjet med i over 2 år. Sidste år var jeg indlagt i psykiatrien i et år grundet underærnæring ( mit BMI var 11, så det siger en hel del allerede). Jeg kom 'hurtigt' i normal vægt ( mit BMI er i dag omkring 17,5). Mit spørgesmål er egenlig bare, om jeg kommer til at vokse mere. Jeg er bange for, at både min spiseforstyrerrse samt min 'tidelige' menustarion kan gøre, at jeg ikke kommer til at vokse yderligere.

Jeg er 1.71 cm. min mor er 1.64 og min far er 1.98.

Venlig hilsen en forvirret teenagepige.

Svar:

Kære pige 15 år.

Tak for dit spørgsmål til brevkassen og din åbenhed omkring din sygdom.

Anoreksi er en rigtig slem sygdom som både rammer psykisk og fysisk, og jeg vil gerne rose dig for at være komme tilbage på din normalvægt! Jeg håber virkelig du kan holde den og holde “anoreksi-monsteret” på afstand!

Tilbage til dit spørgsmål, så har du ret i at din højde kan påvirkes af en tidlig menstruation og særligt af en sygdom som spiseforstyrrelser. Dog synes jeg du har en rigtig fin højde, sammenlignet med gennemsnitshøjden af danske piger som ligger omkring ca 168 cm.

Man kan beregne sig frem til den ca sluthøjde man kan forvente sig, baseret på sine forældres højde. Den beregner jeg for dig værende 174,5 cm (hvilket kan variere med +/-8cm), så det ligger du meget tæt på. Det er meget muligt du kan vokse lidt endnu, men jeg synes du har en rigtig flot højde, som du skal fokusere på at være glad for :)

Jeg håber mit svar hjalp dig lidt i retningen af en yderligere accept af din egen krop, elsk den du er og som du er -det tror jeg er et rigtig vigtigt motto at lære for mange unge som desværre er alt for selvkritiske!

mvh læge Julie B

JulieBs billede
Julie fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål