Højde
brevkassespørgsmål af
Leonora
15 år
hej . jeg er en pige på 15 år ( snart 16 ) og jeg er 160-161 høj er meeeeget ked af min højde især fordi begge mine forældre er ret høje - min mor er 180 og min far er 183 hvordan kan det være at jeg er så lav ? Og kan jeg gøre noget for at vokse ? Spise sundere ? træne ? sove med trækte ben ? Få massere af søvn ? Jeg fik min mens da jeg var slut 14 ( tror jeg ) min højde beregner siger at min slut højde er 174 ? Og den er fuldstændig rigtig på begge mine søskende som også er ret høje ( min bror er 190 og min søster er 175 ) og så kommer jeg som er UNDER gennemsnittet ? er der nogle mulig måde for mig at jeg kan nå at blive bare 170 ? eller skal jeg bare helt droppe den tanke ? Jeg har skrevet med en sundhedsplejerske og hun siger at hun formoder at jeg stadig vokser selvom det måske går langsomt . men igen er det muligt for mig at gøre noget til at vokse hurtigere/højere ?

Svar:
Kære Leonora,
Først og fremmest vil jeg tage fat på din "højdeberegning". I lægeverdenen bruger vi et udtryk der hedder "vækstpotentiale", som er en beregning af hvor høj man sandsynligvis kan(!) blive med de forældre man har, det køn man har og hvornår ens pubertet / menstruation er startet. Beregningen for dig vil være 175 plus / minus 8,5 cm. Det vil sige at det er forventeligt du bliver mellem 166,5 og 183,5cm høj. Der er jo desværre ingen garantier :)
Som udgangspunkt vokser unge kvinder 6-8 cm om året i årene efter menstruation, så sundhedsplejersken har ret i at du vokser endnu - omend langsommere end tidligere i din pubertet, og hvis du i øvrigt har udviklet dig med normal pubertet (kønsbehåring, brystudvikling osv.) - er der ikke grund til bekymring.
Kan du gøre noget selv? Formentlig ikke ret meget. Det er altid en god idé at spise sundt og motionere, men knoglerne vokser som de selv synes og det styres fra kroppens hormoner, som du ikke selv kan styre udefra.
De bedste hilsener,
Katrine