Ved lægen
brevkassespørgsmål af
Annabelle
24 år
Hej Cyberhus Jeg har været ved lægen, da jeg har nogle smerter i underlivet og i højre side af mave ved lysken. Lægen tog en urinprøve men den så fint ud og infektionstallet var også fint. Hun sagde hun kunne lave en gynækologisk undersøgelse på mig, men det har jeg aldrig prøvet før men jeg sagde ja til det. Problemet var bare, at det gjorde så ondt at hun ikke kunne få to fingre op og måtte stoppe. Hun spurgte mig om jeg havde haft sex før, men det har jeg ikke - hvilket jeg synes er lidt pinligt, når jeg er 24år. Så sagde hun at jeg nok var meget stram. Nu tænker jeg bare om det overhovedet er muligt og kan lykkes for mig at få lavet sådan en undersøgelse? og om en fyr kan trænge ind i mig når jeg skal have sex ? Er lidt flov over at gynækologisk undersøgelsen ikke lykkedes.

Svar:
Hej med dig. Tak for dit spørgsmål.
Jeg kan forstå at du er bekymret for hvordan gynækologiske undersøgelser og samleje vil gå i fremtiden.
Først og fremmest vil jeg sige, at jeg ikke synes der er noget som helst at være flov over. Der er ikke noget rigtigt og forkert omkring hvor og hvornår man skal have sex første gang og vi er alle forskellige.
Ofte når det er svært at lave gynækologiske undersøgelser er det fordi muskulaturen spænder op, måske er det derfor du har ondt. Det kan være at bækkenbundsmusklerne er meget spændte. Evt kan du prøve denne hjemmeside hvor der findes en masse gode øvelser til at slappe af i bækkenbunden: https://www.birthebonde.dk/pjecer/.
Derudover kan du måske også prøve at "træne" lidt med noget forskelligt sexlegetøj, hvis du har mod på det. Det kan måske tilvænne dit underliv til at der er "noget fremmed" og få dig til at slappe mere af når du enten skal være sammen med nogen eller have lavet gynækologisk undersøgelse. Så der er flere ting at gøre, som ofte hjælper hurtigt.
Jeg håber du kan bruge mit svar. med venlig hilsen Morten