Hårtab

brevkassespørgsmål

Hårtab

brevkassespørgsmål af
Pernille
14 år
Oprettet 1 år 6 måneder siden

Er det normalt?

Svar:

Hej Pernille

Som jeg forstår dit spørgsmål, så spørger du, om det er normalt, at man taber hår. Og ja, det er det. Alle mennesker taber noget hår og de fleste taber noget hver dag. Det kan f.eks. være, når man børster det eller lignende. Som udgangspunkt er langt hår ofte lidt mere udsat, fordi det f.eks. kan være uglet eller lignende, og svært at børste ud.

Nogle mennesker taber rigtig meget hår og får skaldede pletter eller bliver helt skaldede. Det er ikke normalt, men det behøver ikke at være farligt. Der kan være mange grunde til voldsomt hårtab. Det kan ske, hvis man vejer alt for lidt, eller er stresset. Det kan også være arveligt eller ifbm. graviditet.

Nu ved jeg ikke, hvor meget hår du taber, men hvis du er i tvivl, om det er meget, så vil jeg anbefale dig at tale med en voksen om det f.eks. din mor eller lignende. Evt. kan du eller dine forældre tage en snak med din læge, hvis I er i tvivl, om det er normalt.

Jeg håber, at det var svar på dit spørgsmål!

De bedste hilsner

Dagmar

Dagmars billede
Dagmar fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål