Hård kugle / knup på penisskaft
brevkassespørgsmål af
dawdawd
15 år
Her for omkring 3 dage siden skulle jeg på toilet for at tisse, da jeg så opdager en lidt rød knup/hård kugle på mit penisskaft i bagerst i venstre side. Det gør ikke ondt eller noget, det irriterer mig bare, og jeg er bange for at det er noget alovorligt. Jeg har læst mig frem til en masse forskellige ting, men jeg har ingen ide om hvad det kan være. Måske er det en bums? Som sagt gør det ikke ondt, så jeg tror ikke det er så alvorligt, men det er irriterende. den begyner også at skalle en smule, men ikke noget stort. Den er meget lille, mindre end en ært.
Jeg er ikke sexuel aktiv, så det kan ikke have noget at gøre med en sex sygdom.

Svar:
Hej dawdawd
Jeg kan godt forstå du lige har brug for at spørge. Ligesom du selv er inde på, tænker jeg det er noget farligt.
Det kunne være en talgknop, men det ville ofte komme flere af gangen. Min næste tanke er en helt almindelig bums, eller en hårsæk der er blevet betændt. Alle tre ting er fuldstændig harmløse og ikke noget du skal gøre noget ved. Hvis det er en bums, eller en betændt hårsæk, skal det gå væk af sig selv i løbet af nogle dage, eller en god uges tid. Hvis du altså lader den være, og ikke trykker i den. Hvis du trykker i den, vil du have glæde af den i længere tid, og det kan endda blive værre.
Er det en talgknop, kan der gå lang tid før den forsvinder. Måske flere år, men jeg synes som sagt ikke det lyder som en talgknop.
Hvis det begynder at gøre ondt, bliver mere rødt, irriteret eller vamt omkring knoppen, så skal du ringe til din egen læge, og få det tjekket. Men ellers synes jeg du skal give det nogle dage og se om den ike lige så stille forsvinder af sig selv.
Venligst Karsten