gymnasium

brevkassespørgsmål

gymnasium

brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Oprettet 13 år 2 uger siden

Hej jeg er en dreng som er 15 år gammel og jeg går i 8 klasse. Hvis man nu ikke bliver egnet på gym i 9/10 og ikke optagelses prøve og man rigtig gerne vil ind på gymnasium har man så ikke andre muligheder for at blive egnet, kan man ikke tage college århus eller VUC for at forbedre karakter for at blive egnet på HTX eller så noget som det, eller er der også andre muligheder. Hvis man vil ind på gym kommer man så ikke ind.

Svar: 

Kære dreng på 15 år

Tusind tak for din mail. 

Det lyder til, at du ved præcis, hvad du vil efter folkeskolen: på gymnasiet.

Hvor er det dejligt for dig, at du ved, hvad du skal arbejde henimod. Men det lyder også til, at du regner med, at der vil være nogle forhindringer på din vej mod gymnasiet. Jeg tænker, om det er noget, du har talt med dine lærere om?

Som jeg ser det, har du mindst 1 1/2 år at arbejde i for at nå dit mål!

Jeg vil konkret foreslå dig at du, evt. sammen med din mor eller far, tager en snak med dine lærere for at høre, hvad du kan gøre, for at have de bedste muligheder for at blive erklæret egnet til gymnasiet. Jeg synes, at du skal fortælle dine lærere, at du rigtig gerne vil i gymnasiet, og hvad du selv har tænkt at gøre for at forbedre dine karakter.

Hvis dine lærere ikke erklærer dig egnet til gymnasiet efter 9. eller 10. klasse, kan du ganske rigtigt tage en optagelsesprøve. Hvis du ikke består optagelsesprøven, kan du søge optagelse på gymnasiet alligevel, og her er det gymnasiets rektor, der beslutter, om du bliver optaget. Du kan eventuelt læse mere her:

http://www.ug.dk/flereomraader/maalgrupper/6til10_klasse/optagelse_til_de_gymnasiale_uddannelser.aspx#fold4

Hvis du bestemmer dig for at tage 10. klasse, har du mulighed for at besøge et gymnasium i op til 4 uger, hvor du kan snuse lidt til, hvad det vil sige at gå i gymnasiet.  

Jeg ønsker dig al mulig held og lykke med projektet.

Venlig hilsen Tina. 

Rådgiver har svaret på dette spørgsmål

© Copyright 2022 - Center for Digital Pædagogik

En del af: EU's Safer Internet Program