Loven i USA
brevkassespørgsmål af
Jonas
19 år
Hey. Har været et år i USA og det var fedt nok, havde en kæreste som er 17 nu men jeg fucket op og havde noget kørende med hendes lillesøster osse, hvilket hun nu har fundet ud af og truer med og melde mig da man ikke må kneppe nogen under 18 år. Mine forældre siger der ikke kan ske noget da der er så lille forskel på 17 og 19 men har ikke turdet sige jeg knaldet med hendes lillesøster også og hun er så 15. Vil bare vide om der kan ske mig noget om jeg nogensinde kan rejse derover igen osv.

Svar:
Hej Jonas
Jeg kan godt forstå, hvis du er nervøs. Lovene i USA kan godt være noget anderledes end i Danmark, og straffene også noget hårdere. Det er selvfølgelig vigtigt at sige at du ikke har gjort noget forkert ifølge dansk lov. Det gør dog ikke den store forskel, hvis du har haft sex med de her piger i USA. Så gælder amerikansk lov nemlig.
Jeg kan ikke svare dig på, hvad der kan ske, hvis hun melder dig. Først og fremmest fordi der kan være stor forskel på loven, fra stat til stat. Og dernæst fordi der kan være lige så stor forskel på hvordan man tolker og dømmer efter loven. Derfor bliver jeg ganske enkelt nødt til at henvise dig til at søge efter en advokat, der har speciale i lige præcis den her stats lov og fortolkning af loven. Det kan betyde at du måske vil få den bedste rådgivning ved at prøve og kontakte en amerikansk advokat.
Så længe du er i Danmark, kan der ikke rigtig ske noget. Men hvad der kunne ske hvis du rejste tilbage til USA, og hun meldte dig, ved jeg ganske enkelt ikke. Og jeg kan ikke afvise, at du kunne ende op med nogle problemer. Så inden du skal en tur til USA, næste gang, vil det helt sikkert være en god idé at tjekke op på det her med en amerikansk advokat eller to.
Mange hilsner Lasse