Grønsager
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej kære Brevkasse..
jeg har det problem at jeg i en alder af 16 år virkelig ikke kan lig grønsager som i slet ikke, ved virkelig ikke hvad jeg skal stille op eller gøre fordi det er jo både vigtigt med grønsager til og holde ens krop igang og holde den sund.
og syns os det vil være mega akavet og komme hjem til en evt kæreste familie også ikke kan lig det.. er det overhovedet noget og gøre?..
håber i kan hjælpe

Svar:
Hej med dig.
Det lyder rigtig godt, at du tænker over, at du gerne vil til at implementere nogen grøntsager i din kost, dels fordi vi alle ved, hvor godt det er for ens helbred, at spise sundt og varieret, men også fordi mange mennesker ikke har lyst til, at føle sig til besvær eller pinlig hvis vi, som du nævner, skal spise hos en potentiel svigerfamilie.
Du skriver også, at du slet ikke kan lide grøntsager, og at du ikke ved hvad du skal stille op. Det er ikke første gang, jeg hører at nogen ikke kan lide grøntsager - for nogen er det pga selve smagen for andre er det mere pga konsistensen. Men i og med du skriver, at du ikke kan lide dem, så tænker jeg umiddelbart det er smagen, der er den store udfordring for dig.
Nu ved jeg ikke hvem af dine forældre, der typisk laver aftensmad hjemme hos dig eller om du indimellem selv har en finger med i madlavningen, men om ikke andet kan du måske prøve, at forslå dine forældre om de/i måske kunne “gemme grøntsagerne” i maden. Jeg tænker i hvertfald det kunne være et oplagt sted, at starte i stedet for, at det store mål fra starten af er, at kunne spise hver enkel grøntsag, som de bare er, for det kan nemlig godt være super kedeligt.
Du kunne måske forslå dine forældre, at komme nogen forskellige grøntsager i f.eks kødsovsen (fx gulerødder, peberfrugter, majs eller friske tomater). Det kan også være det er for mange ting på en gang for dig, så forslå i stedet for én af tingene.
Noget andet er at når grøntsagerne kommer i sådan en sammenkogt ret, så smager grøntsagerne ikke lige så intenst, hvilket er en klar fordel.
Derudover kunne du prøve, at lave nogen forskellige smoothies, hvor der både skal grønt og frugt i. Den søde frugtsmag har det med, at overdøve smagen af det grønne. Derudover kan man bage nogen boller, hvor man også kan tilføje lidt grønt fx spinat eller man kunne lave en lækker kartoffel-porre suppe, og toppe det med noget bacon.
Jeg er sikker på dine forældre også har en masse gode idéer, og ellers findes der uendelig mange gode opskrifter på nettet, der kan hentes inspiration fra. Mit helt klare råd er, at starte i det små og så bare kast dig ud i det. Og husk på: det siges, at man skal smage på tingene mange gange før ens smagsløg vender sig til smagen.
Held og lykke i din process med, at lære at spise grøntsager.
De bedste hilsner
Helene