gråd under sex

brevkassespørgsmål

gråd under sex

brevkassespørgsmål af
Amanda
16 år
Oprettet 4 år 1 måned siden

hej brevkasse jeg har en kæreste som jeg har kendt i over 2 år nu men vi har kun være sammen i lidt over et år og elsker ham meget højt for ca 1-2 måneder siden begyndte jeg at græde når vi har sex og ved ikke hvorfor jeg gør det og om det er normalt eller jeg skal finde hjælp et sted? det påvirker min kæreste fordi han tror det hele er hans skyld og at han gør noget forkert, prøver at fortælle at det ikke er hans skyld. mit spørgsmål er om det er normalt at græde under sex og hvordan man stopper med det så det ikke påvirker min kæreste så meget håber i kan hjælpe mig. hilsen mig

Svar:

Kære dig

Tak for din henvendelse og fordi du tør at åbne op for, hvordan du har det. Det kan nemlig være med til at hjælpe andre, som måske er i samme situation som dig.

Jeg er ked af at høre, at du oplever, at du græder når I har sex og at - lyder det til - er en ubehagelig situation for både din kæreste og dig.

Som jeg oplever din forklaring, så er der ikke grund til uro. Jeg kan godt forstå, at det gør dig ked af det, at din kæreste føler, at han gør noget forkert, når du græder, men som jeg læser det, har du ikke som sådan noget at være bekymret for. Seksualkontakten involverer hele mennesket - både det fysiske, mentale og det følelsesmæssige, og man kan opleve det som en meget intens oplevelse, der berør både krop, sind og følelser. Det kan for nogen også opleves som om forelskelsen forstærkes, og man bliver overvældet og rørt. Derfor er der mange - især kvinder - der oplever at begynde at græde under sex. Det er meget normalt.

Det er helt forståeligt og normalt, at din kæreste tror, at han gør noget forkert. Især når gråden er noget "nyt", og I ikke har oplevet det før. Måske det er en idé at blive ved med at bekræfte ham i, at det ikke har noget at gøre med ham, og som du skriver, at han ikke gør noget forkert? Hvis du har overskud til det, kan du måske fortælle ham, hvad du godt kan lide ved ham, og hvad du oplever som dejligt og rart, når I har sex? Det kan være med til at give ham en følelse af, at han er "god nok." Det er også helt normalt at opleve en form for skyldfølelse over at "afbryde" sex. Måske er det muligt for jer at tage en dialog om situationen og komme i dybden med, hvordan I begge har det?  Du kan prøve at mærke efter og se, om du kan finde en årsag til at du begynder at græde. Oplever du nogen form for ubehag, når I har sex? - både fysisk og følelsesmæssigt? Mon du kan huske, om der har været en bestemt situation, der har gjort, at du er begyndt græde, når I har sex? Eller måske er det det følelsesmæssige, som nævnte tidligere?

Hvis det bliver ved med at forstyrre jer, er det måske en mulighed for jer at opsøge en sexolog, en psykolog eller en sundhedsplejerske for at komme i dybden med situationen, så I kan få en god og rar oplevelse sammen, når I har sex.

De bedste hilsner
Malou

Batesis billede
Malou fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål