Gravid selvom p-piller?
brevkassespørgsmål af
Clara
17 år
Hej
Jeg har en mega dejlig kæreste og vi har sex ca hver dag. Jeg er på piller og har været det i 3 år. Han trækker sig altid lige før han kommer og kommer istedet på min mave. Jeg er RÆDSELSSLAGEN for at jeg er gravid fordi Jeg de sidste par uger har pletblødt lidt on off (ofte når jeg har følt mig stresset, har stress i mild grad) Og mine bryster virker større, og det er jo blandt andet tegn på graviditet. Jeg er så bange. Tror i at jeg ee gravid? Jeg ville tage en test her på fredag, da min mens burde komme mellem fredag og søndag nat.
jeg hpber virkelig i kan hjælpe mig!
Hilsen en meget stresset pige

Svar:
Kære dig
Tak for din besked! Det må ikke være rart at gå og være så bekymret, som du er lige nu og jeg kunne forestille mig, at det ikke er rart at føle sig stresset over det.  Jeg håber, at du gennem dette svar kan finde ro eller redskaber til, hvordan du kan tackle situationen.
Pletblødninger KAN være et tegn på graviditet, men det KAN OGSÅ forekomme af andre ting. Som du skriver, at du også har oplevet, kan pletblødninger f.eks. komme pga. en forstyrret hormonbalance ved f.eks. stress. Mon du har lagt mærke til, om pletblødningerne er startet under eller lige efter, I har haft sex? Blødninger under eller lige efter sex kaldes kontaktblødninger og sådanne blødninger er vigtige at få snakket med lægen om og få tjekket, da det ikke er meningen, at man skal bløde under eller efter sex. Har du haft snakket med lægen eller en sygeplejerske om dine oplevelser? Lægen eller sygeplejersken kan tage en snak med dig om de ting, som man skal være opmærksomme på ift. pletblødninger og hvad der kan ligge til grund for det. Derfor tænker jeg, at det kan være en god idé at snakke med en sygeplejerske eller lægen. Med dem har du også mulighed for at tage en dialog om, hvordan din cyklus plejer at være samt andre kropslige påvirkninger, som jeg ikke har samme mulighed for at gå i dialog med dig om her. Du har samtidig også mulighed for at snakke med lægen eller sygeplejersken om, hvis din bekymring om graviditet også skyldes, at du har glemt at tage en eller flere P-piller.
Når du læser mit svar, kan det være, at du allerede har fået din menstruation og så kan du ånde lettet op. Det håber jeg selvfølelig rigtig meget for dig. Hvis ikke du har fået din menstruation, er det en god idé at tage en graviditetstest for at se, om du overhovedet er blevet gravid. Ens cyklus bliver påvirket af mange ting i kroppen og hvis din menstruation er udeblevet, kan det også skyldes, at du bekymrer dig meget om det. Jeg vil derfor foreslå at tage en test, så du kan "få det ud af verdenen." Giver det mening? Graviditetstests kan købes i de fleste supermarkeder og på apoteket. Husk at læse vejledningen grundigt inden du tager den.
Ud fra din besked kan jeg læse mig til, at du har haft pletblødninger i et par uger. Er det også et par uger siden, at I havde sex? I det tilfælde vil det desværre være for sent at tage nødprævention som f.eks. fortrydelsespiller.
Hvis din menstruation derimod ikke er kommet og du finder ud af, at du er blevet gravid, kan du opleve en overvældelse af tanker og følelser. Måske er du i tvivl om du skal beholde barnet eller have en abort. Måske er du i tvivl om, hvem du skal sige det til og om du overhovedet vil sige det til nogen. Hvis du er blevet gravid er det en stor omvældtning i livet, og derfor er det vigtigt, at du har nogen at tale med. Måske har du mulighed for at snakke med din kæreste om hele forløbet? Måske en eller flere veninder. Måske dine forældre eller en anden voksen, som du er tryg ved og som du kan søge råd ved. At snakke med nogen giver dig mulighed for overveje situationen inden du/I træffer den beslutning, der er bedst for jer/dig. De folk du har tæt på, og som du føler dig tryg ved, kan være en god støtte til at komme igennem processen.
Hvis graviditetstesten er positiv vil det være en god idé at søge lægelig hjælp fra start. Lægen kan nemlig bekræfte, om du er gravid og bl.a. snakke med dig om, hvordan du har det. Grunden til at det er vigtigt at komme til lægen hurtigst muligt, hvis du er blevet gravid er, at lægen skal kunne følge dit graviditetsforløb og holde øje med, om det hele går, som det skal. Dertil gør det en mulig abort mindre kompliceret.
Mon du på nuværende tidspunkt har nogen at dele dine bekymringer med? Jeg kunne forestille mig, at det tager mange kræfter og meget energi at tænke på, om du er gravid eller ej og jeg kunne forestille mig, at det vil lette det det for dig at dele det med nogen.
Tak fordi du deler din bekymring og jeg håber, at du har fået noget brugbart med fra mit svar.
De bedste tanker
Malou